De voorbereiding op het nieuwe Formule 1-seizoen verloopt allerminst rustig. De rel tussen Ferrari en de FIA, en de andere F1-teams staat hierin centraal. De rivalen van de Scuderia zijn niet te spreken over de manier waarop de FIA de legendarische renstal de hand boven het hoofd lijkt te houden inzake de 'illegale' power unit. Jan Lammers legt in gesprek met RacingNews365 uit dat het een complexe situatie is: "Je hebt de letter van de wet en de geest van de wet. Ze zullen iets gehad hebben dat volgens de letter van de wet net kon. Het zal absoluut een grijs gebied geweest zijn. Je kan het op twee manieren bekijken: is iets volgens het reglement legaal of niet? Of je kan zeggen: 'we hebben de auto gekeurd en hij is goedgekeurd, dus hij is legaal.'" Volgens Lammers was Ferrari daarbij mogelijk slimmer dan de FIA, aangezien de Ferrari ieder GP-weekend gekeurd werd en de afwijkingen niet gevonden werden. "Als een auto apk goedgekeurd is dan is deze goedgekeurd. Of ze dan iets over het hoofd gezien hebben of niet. Hij is dan eigenlijk legaal en illegaal tegelijkertijd." Dat de FIA probeert om 'motorgate' met een sisser af te laten lopen, begrijpt Lammers volkomen. Daar waar de concurrentie schreeuwt om hoge straffen voor de Italianen, wijst de Zandvoorter op de mogelijke gevolgen daarvan. "Ik denk dat het in die hoek zit en dat de FIA moest kiezen uit het beste tussen twee kwade zaken. Dit roept discussie op, maar een F1 zonder Ferrari wil je ook niet. Je moet als Mercedes of Red Bull ook niet willen dat Ferrari er niet bij is." Veel Formule 1-fans vinden dat de sport niet langer geloofwaardig is, zo lang de FIA Ferrari niet bestraft. Het bestuurlijke orgaan heeft de schijn tegen door diverse beslissingen in het verleden, die opvallend in het voordeel van de Scuderia uitvielen. "Als je dingen voor interpretatie openlaat, dan kan je discussie verwachten. Het is een moeilijke kwestie en niet iets waar ik verantwoording voor af moet leggen. Het is zeker niet de eerste keer dat dit soort situaties dubieus lijken. Ik weet niet in hoeverre sommige teams zelf boter op hun hoofd hebben", concludeert Lammers.
Meest gelezen