Red Bull komt aan het begin van 2025 nog snelheid tekort. De aanpassingen tijdens de winter lijken niet heel veel effect te hebben gehad. Bovendien lijkt de auto niet in staat te zijn om op vaste basis voor de overwinning te gaan en hoewel Max Verstappen het heel goed doet, staat de toekomst van zijn teamgenoot Liam Lawson nu al op losse schroeven.
De dominantie waarmee Red Bull in 2023 nog vrijwel elke race won, is ver te zoeken. En volgens voormalig F1-coureur Jan Lammers gaat dat voorlopig ook niet veranderen. "Red Bull rijdt met bijna dezelfde auto als vorig jaar, en dat komt omdat je op een gegeven moment gewoon klaar bent met dit reglement", zo vertelt Lammers in een exclusief interview met RacingNews365. "De andere teams hebben na een jaar of vier, vijf dat ei van Columbus ook gevonden."
"Het is gewoon een voldongen feit: zodra je iets presteert, dan laat je de anderen zien hoe ze het beter kunnen doen. Red Bull heeft ze jarenlang laten zien welke kant je op moet. En nu zijn de andere teams daar ook grotendeels achter. Het heeft even geduurd, maar ze hebben de code van de setup gekraakt. En het maximale wordt nu eindelijk uit deze reglementen gehaald."
Met dat in het achterhoofd is het des te opvallender dat Verstappen het nog best prima doet tot nu toe. In Australië en de sprintrace in China eindigde hij op het podium en in de Grand Prix van China kwam hij als vierde over de streep. Zijn teamgenoot worstelt intussen met de auto. Dat roept de vraag op: is de auto goed en maakt Lawson er slecht gebruik van, of is de auto helemaal niet zo goed en stijgt Verstappen boven het vermogen van de auto uit?
"Je kan nauwelijks boven de macht van je Formule 1-auto presteren", oordeelt Lammers resoluut. "Dat Max qua setup nog iets kan vinden waar hij iets mee kan, dat is meer te danken aan de routine die ze op hebben gebouwd. En dan is het aan Max natuurlijk wel vertrouwd dat hij qua tijd niets laat liggen. Hij haalt er echt wel alles uit. Zo'n auto is eigenlijk een heel breed principe. Het is geen statisch iets, het is bijna gewoon een levend iets waar je uiteindelijk gewoon de optimale afstelling uit moet halen. En Max weet dat te vinden, die weet wat hij wil, en Lawson moet er allemaal nog achter zien te komen."
Anderen bekeken ook:
Optimale afstelling
Hoe dan ook lijkt het duidelijk te zijn dat de problemen bij Red Bull wat dieper zitten dan alleen een matig presterende tweede coureur. McLaren ligt op de baan ruim voor op het team uit Milton Keynes, George Russell kent een sterke start en ook Ferrari kan bij vlagen Red Bull het leven moeilijk maken. Lammers ziet dan ook dat dat alleen maar extra druk op Lawson legt, waardoor de echte problemen verbloemd worden.
"Het zorgt ervoor dat iemand als Lawson zegt: 'doe mij maar gewoon exact dezelfde afstelling als Max en dan ga ik daarmee proberen te rijden'. Zo werkt dat gewoon niet. Alle tweede rijders van de topteams hebben dat geprobeerd en het werkt niet. Dat is namelijk een heel fijngevoelig iets. Je hebt een auto met een bepaald gedrag en een potentieel, en je hebt een rijder. En die twee, die moeten naar elkaar toe komen."
"Vandaar dat je tegenwoordig naast de engineer voor de auto ook de driver's performance coach hebt. Dus die twee gaan kijken of ze elkaar kunnen vinden. Al die rijders hebben nu iemand aan hun zijde die hen vertelt: als je nou dit doet of dat doet, dan kom je dit of dat probleem niet tegen. Dat is natuurlijk een andere situatie dan wanneer je gaat zeggen: hoe kunnen we dit probleem oplossen?"
"Het is een fijngevoelig en tijdrovend proces. De Red Bull heeft een heel klein ‘window’ waarbinnen hij goed presteert, dat weten we, maar dat is een bewegend doelwit. Weersomstandigheden, volle tanks, in verkeer, on-and off-line rijden om bijvoorbeeld in te halen, dat raakt Red Bull allemaal veel harder dan bijvoorbeeld de McLarens, die een bredere marge hebben waarbinnen de auto goed presteert. Bovendien houdt dit in dat wanneer we naar andere circuits gaan Red Bull steeds opnieuw die balans weer moet zien te vinden. Iemand als Max met zijn team kan daar natuurlijk sneller resultaat halen dan Liam, dat breekt je dan wel op als rookie", zo sluit Lammers af.
Ook interessant:
Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Als PSV of Ajax scoort, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!