Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Lammers geniet: “Verstappen heeft een bijzondere gave”

Het Grand Prix-weekend leek in Hongarije van kwaad tot erger te gaan voor Max Verstappen. Een onbestuurbare auto, veel te weinig snelheid én een crash in zijn ronde naar de startopstelling. De Red Bull-coureur sloeg echter keihard terug met een bijzonder fraaie tweede plaats.

De monteurs van Red Bull-werkten in recordtempo aan de ophanging van Verstappens auto. In een race tegen de klok slaagden ze erin om de wagen net op tijd gereed te hebben voor de start van de Hongaarse Grand Prix. Max Verstappen betaalde ze vervolgens terug met een fraaie tweede plaats.

RacingNews365 blikt samen met Jan Lammers terug op de zeer vermakelijke Grand Prix. Verstappen kreeg de hoon van het internet over zich heen na zijn crash. "Dat zegt meer over de mensen die hem uitlachen. Als je dat doet, begrijp je het gewoon niet. Zelfs de meest legendarische coureurs of beste sportmannen ter wereld doen soms domme dingen. Dat moet je ze vergeven, dat hoort gewoon bij de sport."

"We wisten dat de Red Bull erg onvoorspelbaar is. Dan is Max hem ineens kwijt, de grip was er niet en dan rijdt hij hem bijna kort. Dat kan gebeuren, dat kan iedereen overkomen en elke autocoureur weet dat dit soort rariteiten hem ooit overkomt in zijn carrière. Natuurlijk is het een fout, maar Max loopt daar ook niet voor weg, die erkent dat toch ook gewoon."

Lammers legt uit hoe de ronde vanuit de pitbox naar de startopstelling verloopt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaat het er in die ronde al direct hard aan toe. "Je gaat gelijk hard, vaak om wat laatste wijzigingen uit te proberen. Dat kan je alleen met een auto doen door hard te rijden, dus geen rondje op 80% of zo. Je wil nog ervaren hoe de auto voelt en dat doe je door tegen de grens aan te rijden."

Daar waar iedereen verwacht had dat Verstappen het rustig aan zou doen bij de start, pakte hij juist uit in de eerste bocht. Van de zevende positie stoomde hij in een ruk door naar de derde plaats. Lammers heeft daar wel een verklaring voor.

"Het is een omstandigheid waarin Max kan presteren. Hij komt altijd bovendrijven en herpakte zich direct. Dat maakt hem zo bijzonder, die crash zat al totaal niet meer in zijn hoofd. Dat maakt ook het verschil met een Leclerc, waarvan we dachten dat hij Vettel wel even om de oren ging rijden. In Oostenrijk is die gefrustreerd na een slechte kwalificatie die hij in de eerste bocht goed wil maken en ook nu hoorde je de paniek op de boordradio."

Tekst gaat verder onder afbeelding.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Cruciaal bij Verstappen zijn race was zijn actie bij het ingaan van de eerste bocht, het eerste moment waarop hij na zijn crash weer vol in de remmen ging, maar de Red Bull-coureur hield absoluut niet in. Met een fraaie move wist hij zijn concurrenten buitenom te passeren en bij de exit af te rekenen met Vettel.

Volgens Lammers is ook direct een groot verschil zichtbaar tussen Verstappen en Valtteri Bottas: "Je ziet Max zo laat als mogelijk remmen, maar Bottas remt veel te vroeg. Die had een poepstart en laat dan drie lengtes lopen. Als je zo'n start hebt gehad, verwacht je meer venijn om het goed te maken. Zeg nu zelf, hoe slecht moet je zijn om niet tweede te worden in die Mercedes?"

Wat deed Verstappen goed in de eerste bocht? "Het begint al met het zoeken naar zicht. Veel coureurs blijven te lang in de spray van anderen rijden. Je moet rijden waar het zicht is om de grip te zien en te vinden."

"Het nadeel van de buitenbocht is dat je een grotere afstand aflegt, maar je hebt wel een grotere radius. Dit betekent dat de auto minder snel wegglijdt. Je kan de snelheid makkelijker en beter opbouwen. Aan de binnenkant van de bocht is het dringen en heb je geen uitwijkmogelijkheden. De auto is dan ook nerveuzer omdat de draaihoek veel kleiner is", legt Lammers uit.

Om lovend toe te voegen: "Max heeft die tweede plaats zelf verdiend en gepakt in de eerste ronde. Ook door de manier hoe hij Vettel voorbij rijdt, buitenom, dat is een gave, het toont hoe bijzonder Max is. De kunst is om in het begin van de bocht Vettel kort te houden en aan de binnenkant te houden, zo houd je zelf ruimte aan de buitenkant bij de exit."

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

19 reacties