Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lammers geniet: “Verstappen heeft een bijzondere gave”

Het Grand Prix-weekend leek in Hongarije van kwaad tot erger te gaan voor Max Verstappen. Een onbestuurbare auto, veel te weinig snelheid én een crash in zijn ronde naar de startopstelling. De Red Bull-coureur sloeg echter keihard terug met een bijzonder fraaie tweede plaats.

De monteurs van Red Bull-werkten in recordtempo aan de ophanging van Verstappens auto. In een race tegen de klok slaagden ze erin om de wagen net op tijd gereed te hebben voor de start van de Hongaarse Grand Prix. Max Verstappen betaalde ze vervolgens terug met een fraaie tweede plaats. RacingNews365 blikt samen met Jan Lammers terug op de zeer vermakelijke Grand Prix. Verstappen kreeg de hoon van het internet over zich heen na zijn crash. "Dat zegt meer over de mensen die hem uitlachen. Als je dat doet, begrijp je het gewoon niet. Zelfs de meest legendarische coureurs of beste sportmannen ter wereld doen soms domme dingen. Dat moet je ze vergeven, dat hoort gewoon bij de sport." "We wisten dat de Red Bull erg onvoorspelbaar is. Dan is Max hem ineens kwijt, de grip was er niet en dan rijdt hij hem bijna kort. Dat kan gebeuren, dat kan iedereen overkomen en elke autocoureur weet dat dit soort rariteiten hem ooit overkomt in zijn carrière. Natuurlijk is het een fout, maar Max loopt daar ook niet voor weg, die erkent dat toch ook gewoon." Lammers legt uit hoe de ronde vanuit de pitbox naar de startopstelling verloopt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaat het er in die ronde al direct hard aan toe. "Je gaat gelijk hard, vaak om wat laatste wijzigingen uit te proberen. Dat kan je alleen met een auto doen door hard te rijden, dus geen rondje op 80% of zo. Je wil nog ervaren hoe de auto voelt en dat doe je door tegen de grens aan te rijden." Daar waar iedereen verwacht had dat Verstappen het rustig aan zou doen bij de start, pakte hij juist uit in de eerste bocht. Van de zevende positie stoomde hij in een ruk door naar de derde plaats. Lammers heeft daar wel een verklaring voor. "Het is een omstandigheid waarin Max kan presteren. Hij komt altijd bovendrijven en herpakte zich direct. Dat maakt hem zo bijzonder, die crash zat al totaal niet meer in zijn hoofd. Dat maakt ook het verschil met een Leclerc, waarvan we dachten dat hij Vettel wel even om de oren ging rijden. In Oostenrijk is die gefrustreerd na een slechte kwalificatie die hij in de eerste bocht goed wil maken en ook nu hoorde je de paniek op de boordradio." Tekst gaat verder onder afbeelding.

Cruciaal bij Verstappen zijn race was zijn actie bij het ingaan van de eerste bocht, het eerste moment waarop hij na zijn crash weer vol in de remmen ging, maar de Red Bull-coureur hield absoluut niet in. Met een fraaie move wist hij zijn concurrenten buitenom te passeren en bij de exit af te rekenen met Vettel. Volgens Lammers is ook direct een groot verschil zichtbaar tussen Verstappen en Valtteri Bottas: "Je ziet Max zo laat als mogelijk remmen, maar Bottas remt veel te vroeg. Die had een poepstart en laat dan drie lengtes lopen. Als je zo'n start hebt gehad, verwacht je meer venijn om het goed te maken. Zeg nu zelf, hoe slecht moet je zijn om niet tweede te worden in die Mercedes?" Wat deed Verstappen goed in de eerste bocht? "Het begint al met het zoeken naar zicht. Veel coureurs blijven te lang in de spray van anderen rijden. Je moet rijden waar het zicht is om de grip te zien en te vinden." "Het nadeel van de buitenbocht is dat je een grotere afstand aflegt, maar je hebt wel een grotere radius. Dit betekent dat de auto minder snel wegglijdt. Je kan de snelheid makkelijker en beter opbouwen. Aan de binnenkant van de bocht is het dringen en heb je geen uitwijkmogelijkheden. De auto is dan ook nerveuzer omdat de draaihoek veel kleiner is", legt Lammers uit. Om lovend toe te voegen: "Max heeft die tweede plaats zelf verdiend en gepakt in de eerste ronde. Ook door de manier hoe hij Vettel voorbij rijdt, buitenom, dat is een gave, het toont hoe bijzonder Max is. De kunst is om in het begin van de bocht Vettel kort te houden en aan de binnenkant te houden, zo houd je zelf ruimte aan de buitenkant bij de exit."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden