Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lammers: "Hamilton snapt dat hij geluk heeft gehad"

In gesprek met RacingNews365 blikt Jan Lammers terug op het gebeuren tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, maar blikt hij ook vooruit door antwoord te geven op de vraag 'wat nu?'.

Ook Jan Lammers hield direct na de zware crash van Max Verstappen de adem even in. De Red Bull-coureur stapte gelukkig ongedeerd uit en de schade na de touche van met Lewis Hamilton zat hem vooral in het puntenverlies. Volgens de voormalig Formule 1-coureur was het een race-incident, in die zin van het woord dat de fout die Hamilton maakte nu eenmaal kan gebeuren in de sport. "Soms overkomt het je (in het geval van Verstappen, red.) en soms ben je de aanstichter (Hamilton, red.). Neem je afstand van dit incident dan moet je oordelen dat het een race-incident was. Een race-incident echter dat Lewis Hamilton méér had kunnen vorkomen dan Verstappen, precies zoals de wedstrijdleiding ook oordeelde. Ik denk dat de analyse van de wedstrijdleiding heel zuiver was." Dat gezegd hebbende kan hij zich, wetende dat de racestewards aan handen en voeten gebonden zijn, niet vinden in de straf voor Hamilton. "Die staat niet in verhouding. Doordat hij alsnog de race won, is hij eigenlijk niet bestraft, maar wat vaak onderbelicht wordt, is dat hij voor zijn fout zelfs een bonus kreeg van 25 punten." Hij pleit dan ook voor een systeem waarin de wedstrijdleiding meer vrijheid heeft om een incident als een op zichzelf staand incident te beoordelen: "Zo'n steward als Emanuele Pirro, die ik goed ken, kijkt heel reëel naar zo'n incident, legt zijn ziel en zaligheid in de beoordeling ervan, maar is beperkt in wat hij kan doen. Ze zijn niet in de positie om echt duidelijk stelling te nemen. In specifieke situaties zoals deze moet de strafmaat ook door mensen bepaald worden. Het kan niet kloppen dat ze alleen de situatie beoordelen en niet de gevolgen. Bij geweldsdelicten maakt een duwtje of een aanslag ook een groot verschil. Een F1 wagen is in langzame bochten zoals Monaco een onschuldig wapen, maar levensgevaarlijk in snelle bochten zoals Copse Corner, de coureur moet zich dan aanpassen qua nemen van risico's." Volgens Lammers gingen Hamilton en Mercedes na de race niet heel erg chique om met het gebeuren op het circuit, niet alleen door de zege uitbundig te vieren, maar ook door elke vorm van verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Een andere houding had niet alleen de nasleep minder emotioneel kunnen maken, het had Red Bull volgens Lammers misschien ook wat getemd in de manier waarop men de straf van Hamilton aan wil vechten.

Chique reactie Verstappen verbaasde me totaal niet

Jan Lammers

"Als Mercedes en Hamilton toe hadden gegeven, hadden ze iedereen in staat kunnen stellen hen te vergeven. Nu kan men er echter niks mee, al zouden ze Mercedes en Hamilton willen vergeven. Het uitblijven van een dergelijke reactie zal Red Bull er bovendien alleen maar toe hebben uitgenodigd met meer venijn die straf aan te vechten." Lammers verwacht overigens niet dat er nog iets te halen valt voor Red Bull: "Het team zal met overtuigende nieuwe bewijzen moeten komen om de FIA er opnieuw naar te laten kijken. Het is niet mijn gebied van expertise, maar het lijkt me sterk dat de FIA terugkomt op dat eerdere oordeel. Je kan iemand juridisch gezien niet nog eens bestraffen voor iets waar hij al voor is bestraft." Zo fel als Red Bull overal op reageerde, zo opvallend koeltjes bleef Max Verstappen, ook in de aanloop naar de Hongaarse Grand Prix . Van hem geen moddergegooi naar de concurrent: "Dat was heel chique van hem", aldus Lammers. "Maar het verbaasde me niet. Max wist gelijk na de klap dat hij Silverstone niet meer ging winnen, dus snel daarna was zijn focus gericht op de volgende race, de rest laat hij aan het team over. Hij zal zich in Hongarije wellicht vooral storen aan iedereen die het nog over Silverstone wil hebben." Als iemand het hele gebeuren al wat langer met zich meedraagt, is het Hamilton wel, vermoedt Lammers: "Ik word liever bestolen dan dat ik een dief ben, daar zou ik meer mee zitten", zo laat hij kleurrijk optekenen. "Hamilton zal bovendien echt wel weten dat hij ontzettend veel geluk heeft gehad. Eerst met het feit dat hij zelf niet meteen uitviel en later met de rode vlag-situatie." Dat gezegd hebbende gaat Lammers er helemaal vanuit dat de twee coureurs op de baan hard met elkaar blijven vechten, maar dat het incident op Silverstone geen gevolgen heeft voor de manier waarop. "Het is niet zo dat ze elkaar voorheen nou zoveel ruimte gunden. Maar ze zullen daar hun weg wel in vinden. Je gaat elkaar ook niet met opzet van de baan rijden, zeker niet omdat je niet weet of je je zelf daarmee schaadt. Het is Formule 1, het zijn geen botsauto's."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'