Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lammers over Red Bull-problemen: "Data uit fabriek komt niet overeen met werkelijkheid"

Max Verstappen en Red Bull kennen niet de vliegende start waar ze op hoopten. Sterker nog, de renstal kampt met diverse problemen die het snel op moet zien te lossen.

Max Verstappen scoorde twee podiumplaatsen in de eerste drie races, maar het is bij lange niet genoeg om het de Mercedes-coureurs moeilijk te maken. Met 33 punten staat de Nederlander er al 30 achter ten opzichte van Lewis Hamilton. Daarbij komt dat de RB16 van Red Bull niet bij machte is om de Mercedessen bij te benen. Jan Lammers analyseert in een exclusief gesprek met RacingNews365 de problemen van Red Bull. "De matige vorm verraste me niet echt. In Oostenrijk was het team ook zoekende en kwam het tekort, dan heb je met die back-2-back races geen tijd om het gat te dichten. Het team is echt zoekende en heeft diverse problemen met de auto." "Je ziet het bij Ferrari en Red Bull dat ze hun mindere vorm niet konden verbeteren, terwijl Mercedes en Racing Point hun goede vorm behielden. Nu er twee weken tussen de races zit, is het te hopen dat Red Bull het op Silverstone wel beter voor elkaar heeft." De voormalig F1-coureur heeft wel een idee waar de problemen van Red Bull zich bevinden. "Ze zijn nog aan het zoeken naar het exacte probleem, maar het grootste probleem is dat de gegevens van de computersimulaties en de windtunnel niet matchen met de echte wereld. De waarden die gemeten worden in de fabriek, wijken af van de metingen op het circuit." "Dat is erg lastig om te corrigeren, omdat een auto een complex geheel is. Aerodynamica beïnvloedt zoveel onderdelen en kan ook verstoord worden door diverse onderdelen of upgrades. Het is soms echt zoeken naar een speld in een hooiberg, maar als je het probleem gevonden hebt dan kan het ook snel weer de goede kans op gaan." Tekst gaat verder onder foto.

Verstappen worstelde tijdens de eerste drie races meermaals met de balans van zijn auto. "De auto is soms erg lastig te besturen en heeft balansproblemen. Dat is een complex iets. Belangrijkste is dat de data uit de windtunnel en de simulaties klopt met de werkelijkheid, dat moet nu opgelost worden." In de media moesten Christian Horner en Helmut Marko het al met regelmaat ontgelden. Onterecht, zo oordeelt Lammers. "Volgens veel journalisten zoeken ze naar een excuus, maar dat is niet waar. Mensen vragen wat de problemen zijn en daar proberen ze een zo helder mogelijk antwoord op te geven. Dat heet een verklaring, niet een excuus." "Dat Red Bull en Ferrari het niet voor elkaar hebben dit seizoen toont eens te meer aan hoe complex de Formule 1 is. Het is overduidelijk dat Mercedes het perfect voor elkaar heeft. De Red Bull is nog niet zo goed als die kan zijn." Om de internetexperts die het allemaal beter weten kan Lammers wel lachen: "Als een team het even kwijt is dan heeft iedereen daar een mening over. Ineens heb je 1000 experts die voor het team wel even het probleem op gaan lossen. Als het zo simpel was..." Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal