De wedstrijdleiding was tijdens de race echter een andere mening toegedaan toen Max Verstappen Kimi Raikkonen tegen kwam in de chicane. De Nederlander miste de chicane, waarna de twee elkaar raakten toen Verstappen de baan weer op kwam. Vijf seconden straf en één licentiepunt, zo oordeelde de wedstrijdleiding. "Onzin", zo laat Jan Lammers in gesprek met Racingnews365 optekenen. "Dat was gewoon racen. Het is logisch dat als iemand een foutje maakt de ander daar handig gebruik van wil maken. Het is echter ook logisch dat Max Verstappen de deur niet wagenwijd open zet voor Kimi Raikkonen. Dat is in het dagelijks leven heel netjes om te doen, maar dat hoort in de autosport niet thuis. Een voetballer wil bij balverlies de geleden schade ook zo snel mogelijk herstellen. Dát is racen! Die straffen die dan meteen worden uitgedeeld, ik blijf het zeggen, zijn écht waardeloos."
De beslissing om niet in te grijpen na het tweede incident tussen Sebastian Vettel en Max Verstappen kan wél op de goedkeuring van Lammers rekenen: "Het was een begrijpelijke actie van Vettel om naar binnen te sturen. Verstappen had zijn hybridesystemen vlak voor Spoon opgebruikt, waardoor Vettel opeens heel snel dichterbij kwam. Het is logisch dat Vettel hem er vervolgens bij wijze van uitwijkende actie naast zette, maar ik denk dat de bocht voor hem toch iets eerder kwam dan hij zelf inschatte." Verstappen kwam er vanaf met een kleine tik en zonder al teveel schade, wat in de ogen van Lammers ook grotendeels de verdienste is van de Nederlander zelf: "Andere coureurs hadden hun hele zijkant eruit laten rijden om vervolgens te mopperen dat de race voorbij is, maar Verstappen stuurde op tijd weg van Vettel om erger te voorkomen. Dat is ook een kwaliteit van de Red Bull-coureur. Het toont aan dat Verstappen nog altijd een steeds completere coureur wordt."
Meest gelezen