Van vrijdag 27 tot en met zondag 29 mei vindt de zevende ronde van het Formule 1-kampioenschap plaats op het stratencircuit van Monaco. Max Verstappen trapt het weekend af als WK-leider, maar de voorsprong op de nummer twee, Charles Leclerc, is met slechts zes punten verwaarloosbaar. Bovendien heeft Leclerc nog iets goed te maken in Monaco. Zijn track record in Monte Carlo is zeer matig met meerdere problemen, uitvalbeurten en zelfs een did not start . Jan Lammers benadrukt dat de Ferrari-coureur niet onderschat moet worden. De Nederlander vindt niet dat er een 'vloek' om Leclerc in Monaco hangt. "Laten we hopen dat ze het beste uit zichzelf kunnen halen", zegt hij tegen RacingNews365 , vooruitblikkend op komende race. "Zowel Max als Leclerc, als Ferrari, Red Bull en Mercedes. We willen gewoon een mooie strijd zien. Het is niet goed dat mensen hem al snel voor de schenen schoppen. Angst voor Monaco? Nee, Leclerc is gewoon een topcoureur. Hij heeft tot nu toe een beetje pech gehad in Monaco, dat heeft Max in het verleden ook wel een paar keer gehad. Het zijn allemaal coureurs die professioneel en goed genoeg zijn om daar bovenuit te groeien."
Lammers: 'Er kunnen hele gekke dingen gebeuren in Monaco'
De RB18 van Verstappen en teamgenoot Sergio Perez was de afgelopen races razendsnel op de rechte stukken. Red Bull heeft hier een voordeel op Ferrari, maar aan topsnelheid heeft men niet veel in de straten van Monte Carlo. Dit kan mogelijk een voordeel zijn voor de Scuderia. Toch verwacht Lammers een spannende strijd. "Je kan ook niet zeggen dat de Red Bulls heel rottig zijn daar. Voorlopig staan ze bovenaan in het WK en dat zijn niet alleen de rechte stukken geweest. Met die bochten moet het ook goedkomen. Je hebt het over hele kleine marginale verschillen. Ik denk dat het verschil dermate klein zal zijn, dat het aan de set-up gaat liggen en wat ze daar kunnen vinden." "Iedere auto heeft een optimale stand, zijn potentieel. Ieder team wil voor zichzelf zijn potentieel halen. Als je daarmee de concurrent kan verslaan, dan ben je natuurlijk goed bezig. Maar goed, we gaan zien dat die rijders ook nog niet precies weten hoe ze voor de dag komen. Misschien dat het in een keer blijkt dat de kracht van Alfa Romeo ineens optimaal is. Dan staat Valtteri Bottas ineens op het podium, of op pole." Zoals het iconische, zeer krappe circuit is er volgens Lammers geen ander op de Formule 1-kalender. Het wordt volgens de Nederlander weer een unieke race. "Hele gekke dingen kunnen gebeuren in Monaco en die zullen ook gaan gebeuren. Als één specifiek ding leuk is aan dit seizoen, dan is het wel de onvoorspelbaarheid."
Max is typisch een coureur die alles creatief op wil lossen
Jan Lammers
'Verstappen haalt alles uit zichzelf én uit zijn omgeving'
Verstappen en Leclerc zijn vooralsnog de enige Grand Prix-winnaars van het huidige seizoen. De twee lijken verwikkeld te zijn in de strijd om de titel, net als Verstappen vorig jaar was met concurrent Lewis Hamilton. Toch lijkt de huidige situatie niet op de strijd van vorig seizoen. Lammers legt uit dat er een groot verschil is. "Vorig jaar was Red Bull druk bezig om de titel te winnen, maar dit jaar zijn ze als regerend kampioen bezig met de titel niet te verliezen." "Max is daar zelf nuchter genoeg voor. Hij is maar met één ding bezig en dat is het maximale halen uit zichzelf én uit zijn omgeving. Hij is heel doelgericht bezig en zal dat het hele jaar hetzelfde blijven doen. Max is typisch een rijder die alles creatief probeert op te lossen, met zijn eigen acties en beslissingen. Hij doet niet iets 'in reactie op anderen'."
Lammers: 'Aston Martin een voorbeeld van reageren op anderen'
Lammers stipt een partij, of beter te zeggen team, aan dat volgens hem wél overduidelijk reageert op anderen: Aston Martin. Het is volgens hem geen goed teken. "Mochten ze überhaupt het spul gekopieerd hebben (van Red Bull, red.), dan geven ze wel aan dat ze als team in reactie op een ander functioneren. Ja, dan ben ja natuurlijk gewoon kwetsbaar. Als je niet alles exact hetzelfde hebt met de motor, en alles, dan kunnen de componenten van de ene auto niet zomaar functioneren op de andere auto." Of Aston Martin daadwerkelijk de regels heeft overtreden en iets van Red Bull heeft overgenomen, dat laat hij in het midden. "Maar vroeger op school zouden ze zeggen: overtrekken mag niet, maar natekenen mag wel." De 'groene Red Bull' was ondanks de upgrades overig niet sneller dan voorheen. "En dat verbaast me ook helemaal niets", vindt Lammers. "Een andere motor, ander gewicht en een ander zwaartepunt... de prestatie van zo'n auto komt uiteindelijk door totale harmonie." "Alles is in harmonie op elkaar afgestemd. Als jij zomaar jouw basisontwerp met een andere motor en andere dimensies hebt, en je denkt dat het met componenten van een andere auto op jouw eigen auto ineens werkt, dan vind ik dat toch wel erg naïef. Zo simpel zal het natuurlijk niet zijn gegaan, maar voor de buitenwereld lijkt het er zo wel op."
Meest gelezen