Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Lammers waant Red Bull niet veilig en wijst naar indrukwekkende concurrent

Krijgt Red Bull het in 2024 net zo makkelijk als in 2023? Die kans is niet gering, maar niet noodzakelijk een zekerheidje. Dat weet Jan Lammers, die claimt dat Red Bull daar al helemaal van doordrongen zal zijn.

XPB 1241419 Hi Res
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull was in cijfers dominant in 2023, maar in de praktijk viel dat op de baan soms nog best wel mee, zo claimde Jan Lammers eerder op deze website al. In 2023 kwam het al niet altijd aanwaaien en in 2024 zal dat volgens de voormalig F1-coureur nog minder het geval zijn.

"Het team dat het meeste zal beseffen dat ze er ook volgend jaar weer hard aan moeten trekken, zal waarschijnlijk Red Bull zelf zijn. Daar snappen ze heel goed dat dit soort dingen uit de lucht komen vallen. Je ziet ook hoe dicht het bij elkaar zit", aldus Lammers, om vervolgens McLaren in het bijzonder uit te lichten.

"Dat dat team ontzettend veel potentie heeft blijkt uit een drietal zaken: Natuurlijk uit hun topprestaties, maar bijvoorbeeld ook al uit het feit dat ze aankondigden dat ze die topprestaties gingen leveren. Daar blijkt namelijk uit hoe goed de correlatie is tussen datgene wat in de windtunnel en middels CFD wordt uitgedokterd en de praktijk."

"Mercedes had op een gegeven moment het maximaal haalbare bereikt"

Het toont in de ogen van Lammers aan dat McLaren heel goed weet waar ze mee bezig zijn en waar ze naartoe aan het werken zijn. De suggestie dat voor Mercedes het tegendeel waar zou zijn, wuift Lammers echter weg.

"Ik denk dat de vorderingen die ze halverwege het seizoen hebben gemaakt aantoonden dat ze op dat moment de goede tegenmaatregelen namen, waarmee ze in mijn ogen het maximale potentieel van dit chassis aan wisten te spreken. Het nadeel daarna was dat de andere teams de auto's nóg verder wisten door te ontwikkelen."

"Mercedes had op een gegeven moment het maximaal haalbare bereikt, denk ik. En als je dan nog verder door wilt ontwikkelen, gaat het het weer bergafwaarts", vervolgt Lammers. "Vergelijk het met een coureur die zijn auto gaat overdriven, terwijl die eigenlijk niet harder kan."

"Voor volgend jaar verwacht ik dan ook dat ze heel sterk terug kunnen komen. Ze weten nu welke kant ze op moeten werken en als ze inderdaad vroeg het maximum potentieel van de W14 hebben bereikt, hebben ze ook al vroeg de focus volledig naar 2024 kunnen verleggen."

Gevraagd of die bewuste kant de Red Bull-kant kan zijn, gaat hij voor een groot deel mee in die gedachtegang: "Wind is wind en een ideale stroming daarvan is nu eenmaal een ideale stroming. En als Red Bull de ideale stroming heeft gevonden met deze vorm van de auto, dan ontkom je er niet aan dat anderen ook die ideale vorm gaan zoeken en vinden."

Ook interessant:

Max Verstappen domineerde het Formule 1-seizoen, maar wat maakte hem nou zo goed? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers buigen zich erover in een nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast!

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Opmerkelijk McLaren-junior paar uur na aankondiging geschorst