vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Lammers: "Wedstrijdleiding helpt Formule 1 om zeep"

Na afloop van de Grand Prix van Italië was er weer genoeg om te bespreken. Daarbij ging het wereldwijd over de actie van Max Verstappen in gevecht met Valtteri Bottas, en de straf die daarop volgde.

In gesprek met Racingnews365 geeft autocoureur Jan Lammers zijn mening over de wedstrijdleiding en de straffen anno 2018. Naar zijn mening wordt er veel te snel gestraft.

"Laat coureurs gewoon vrij racen en straf niet voor ieder incident. Straf alleen als de mannen chicanes afsnijden of drie bochten missen, maar niet voor gevechten waarbij er licht contact is."

Lammers gelooft dat coureurs zelf heel goed weten waar de grenzen liggen tijdens het racen: "Het is eigenlijk heel simpel: niemand van de coureurs wil de ander van de baan rijden of zijn eigen auto beschadigen. Ze weten zelf waar de grenzen liggen en er is geen enkele coureur die als stoere man op het kerkhof wil komen te liggen."

"Coureurs willen geen contact met andere auto’s, omdat het ook hun auto kan beschadigen en daarmee hun race kan verpesten. Als er dan een keer contact is… so be it! Creativiteit en daadkracht van coureurs moet beloond worden en niet bestraft."

Jan Lammers

- De F1 is net een bokswedstrijd geworden waarbij je elkaar niet mag slaan

Volgens Lammers haalt de wedstrijdleiding alle passie en plezier uit de Formule 1. Fans genieten volgens hem juist van coureurs die risico nemen en die het gevecht met elkaar aan gaan.

"De Formule 1 wordt steeds meer als een potje boksen waarbij de boksers elkaar niet meer mogen slaan. Het publiek kijkt voor mannen als Max die de sport aantrekkelijk maken doordat ze op de limiet rijden. Nu helpt de wedstrijdleiding de sport om zeep met belachelijke straffen. F1 gaat daarin veel te ver. We hebben voor alles wat er gebeurt een Virtual Safety Car, we hebben het gezeur over track limits, bewegen onder het remmen enzovoort. Op deze manier help je de sport echt om zeep."

RN365 Special
Grootste Formule 1-schandalen: de loden balletjes van Tyrrell

In de terugkerende rubriek ‘Formule 1-schandalen’ belicht RacingNews365 deze keer de loden balletjes van Tyrrell, een laatste poging om de strijd met de turbowagens aan te gaan.

Lees meer
Breaking Dit wil Max Verstappen veranderen aan de Formule 1