Drie edities van de Grand Prix van Nederland en drie keer won Max Verstappen de race op eigen bodem. Zelfs in de race van vorig jaar, waar de nodige regenbuien de race teisterden, was het volop feest op de tribunes. Maar hoe gaan de voorbereidingen op de komende editie, eind augustus? Na de races in Hongarije en België, met daarna de zomerstop, is het namelijk al tijd voor de wedstrijd op Zandvoort.
Sportief directeur Jan Lammers vertelt erover in gesprek met RacingNews365. "De dingen gaan natuurlijk nooit vanzelf, maar er ligt een draaiboek dat elk jaar wordt verfijnd. Je moet er zelf op letten dat je door de routine niet verslapt. Het is absoluut onze ambitie om er weer een fantastisch evenement van te maken. We willen dit jaar toch weer de lat te verhogen voor onszelf en voor de anderen."
Kan Lammers al een tipje van de sluier oplichten over de editie van dit jaar? "Ik denk dat het beste tipje de indicatie van de vrijdag is, waar we op vrijdagochtend aftrappen met Snollebollekes. Dan hebben we verschillende interviews met de coureurs op het grote podium en in de avond sluiten we af met DI-RECT. Je krijgt die twee optredens dus bij je ticket voor het autosportprogramma, die krijg je er zomaar bij. Wij vinden het heel bijzonder hoe we die vrijdag hebben geactiveerd."
"Los daarvan heb je nog de Formule 1 die de rondjes rijdt en komen de F1 Academy en Porsche Supercup in actie. Wat dat betreft denk ik dat is de vrijdag al een mooi voorbeeld voor een mooi evenement. En daar willen we op de zaterdag en de zondag natuurlijk een mooie follow-up aan geven. Voor die dagen zijn we nog de puntjes op de i aan het zetten, maar daar ligt natuurlijk alles al voor klaar. We hopen ook daar natuurlijk weer wat moois te laten zien. We zijn natuurlijk heel trots op die prijs van vorig jaar (Promotor van het Jaar, red.), maar dat vereist wel dat de ambities hoog blijven."
Anderen bekeken ook:
Strijd tussen Verstappen en Norris
Dan is er nog een grote vraag: wie neemt het volkslied op zich voorafgaand aan de race? "Vorig jaar hadden we natuurlijk met La Fuente en André Rieu iets heel bijzonders en voor dit jaar hebben we weer iets bedacht waarvan we hopen dat dat wordt gewaardeerd door de bezoeker. Het ligt al vast", maar Lammers wil nog niet zeggen wie het volkslied voor zijn of haar rekening neemt.
Daarbij was de eerste race op Zandvoort sinds de terugkeer, in 2021, onderdeel van de titelstrijd tussen Verstappen en Lewis Hamilton, terwijl de Nederlander de afgelopen twee edities relatief simpel won. Nu lijkt er een titelstrijd aan te komen tussen Verstappen en Lando Norris, wat volgens Lammers voor een extra dimensie kan zorgen op Zandvoort. "Zeker, zeker. In principe heeft Max aan het begin van het seizoen een mooie voorsprong opgebouwd, maar als je ziet hoe het nu gaat en als dat trends zijn, dan moet je daaruit concluderen dat Max die voorsprong ook hard nodig gaat hebben."
Lammers vervolgt: "Maar naast Norris heeft Max ook concurrentie van zijn oude aartsrivaal (Lewis Hamilton) die voor het laatst in de Mercedes actief is op Zandvoort, om over bijvoorbeeld George Russell en Charles Leclerc nog maar te zwijgen. Zij maken allemaal een goede kans op de overwinning. Het is kortom onvoorspelbaar en ik denk dat het straks bloedstollend spannend wordt."
Twee klasses die we wel moeten gaan missen op Zandvoort zijn de Formule 2 en de Formule 3. "Het grote probleem met Zandvoort is dat het supportpaddock erg gelimiteerd is. En het is onmogelijk om er drie supportraces te organiseren. Er is simpelweg te weinig plaats voor andere klassen. Zolang de Porsches er racen, en dat doen ze altijd, is het voor ons onmogelijk om er F2 en F3 te organiseren.", zo legt Bruno Michel, de CEO van de F2 en F3 uit aan Viaplay.
Hoe kijkt Lammers daarnaar? Want onlangs is er toch een pitgebouw opgeleverd? "Die pitboxen zijn niet de bottleneck voor de andere klasses, dat is meer het hele terrein eromheen. Om ook de Formule 2 en de Formule 3 aan te bieden, dan creëer je een beetje een claustrofobisch evenement. Dit is wat we kunnen bieden zonder dat het te krap wordt. Wij moeten daar dus een keuze in maken. En welke keuzes er in de toekomst gemaakt kunnen worden die ervoor kunnen zorgen dat we de F2 en/of F3 kunnen aanbieden, dat is nog een vraagstuk. Het gaat dus niet zozeer alleen om de pits, maar meer om de beperkte paddockruimte", waarbij Lammers nog wel een nuance aanbrengt.
"Wij beschikken natuurlijk ook over een uitzonderlijke fanschare en we hebben de fanzone daarvoor nodig. Die kunnen of mogen we niet te klein maken, want dan wordt het erg claustrofobisch. Dat is niet goed voor de gezelligheid en zeker niet voor de veiligheid", zo sluit de voormalig autocoureur af.
Ook interessant:
Na een weekje rust dendert de Formule 1 weer door met de Grand Prix van Hongarije! De Hungaroring staat garant voor spektakel en is dit jaar extra belangrijk wegens de pikorde van de afgelopen weken. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk zien een cruciale test voor Max Verstappen en Red Bull en vertellen je er alles over in een kakelverse aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast!
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Win 50 keer je inzet indien Verstappen of een andere favoriet de GP van Las Vegas wint!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!