Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Oostenrijk 2024

Lammers ziet groeiend Red Bull-probleem: "Dat wordt steeds moeilijker"

Met de Grand Prix van Oostenrijk voor de deur begint ook weer het grote voorspellen. Jan Lammers ziet maar liefst acht kanshebbers op de zege in Spielberg.

Start Austria
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het Formule 1-circus is als tweede stop van de Europese triple header neergestreken in Oostenrijk. De Red Bull Ring is niet zo bijster lang, maar er zijn genoeg inhaalmogelijkheden en het weer kan er een grote rol spelen. Bovendien hebben we een zeer competitief veld waarin heel wat coureurs voor de overwinning kunnen strijden.

Jan Lammers blikt in gesprek met RacingNews365 vooruit op het raceweekend in de Alpen. "Er is niemand die een uitspraak durft te doen over het weekend. Er zijn gewoon acht auto's die in potentie, en ook in de kwalificatie, binnen een paar tienden van elkaar zitten. Je kunt tegenwoordig ook niet meer zeggen dat een circuit de ene of de andere coureur ligt. Alle rijders kunnen op alle circuits uit de voeten. Het zit nu ook zo dicht bij elkaar, dat je datzelfde onderscheid ook niet meer kunt maken tussen de auto's", zo begint Lammers zijn verhaal.

"De verschillen die je nu ziet, dat hangt meer af van de weersomstandigheden, welke auto gedraagt zich goed met veel of juist weinig brandstof aan boord, hoe staat de wind en hoe is de evolutie van de baan. Dat bepaalt bijna naar welk team het toe komt. In de ene situatie is het gunstig voor Mercedes en in de andere voor Ferrari. Het zijn acht auto's die in potentie op poleposition kunnen staan en de race kunnen winnen. Maar het hangt gewoon af van welke bandenkeuzes je maakt en welke strategie je kiest. Je kunt eigenlijk op geen zinnige manier een voorspelling doen."

Daarbij is er nog een andere factor dan in een 'normaal' Grand Prix-weekend. Er is namelijk een sprintrace, wat ervoor zorgt dat er slechts één vrije training is. Welk team komt er dan bovendrijven? "Als je de logica volgt, dan moet het beste team daar het meeste voordeel van hebben. En in mijn optiek is dat toch Red Bull. Die maken geen fouten, dat is echt indrukwekkend. Kijk even naar Spanje: het was strategisch goed, het moment van de inhaalactie van Max was goed, maar dat was ook goed gecoacht door het team. Ook de pitstops waren op het juiste moment met de juiste snelheid."

Red Bull

Lammers vervolgt: "Dus ik verwacht dan ook dat ze optimaal voorbereid zullen zijn in Oostenrijk. We hebben het wel over twee dingen. Eén is natuurlijk de individuele ronde tijdens de kwalificatie, het andere is natuurlijk dat hele verhaal verpakken in een goed raceresultaat. Ik verwacht dat Red Bull het toch weer naar zich toe gaat trekken."

Ook al heeft de Oostenrijkse renstal de laatste tijd steeds meer moeite om het gelijk voor elkaar te krijgen op de vrijdag. Red Bull heeft daar tegenwoordig alle drie de vrije trainingen voor nodig, maar Lammers blijft bij zijn standpunt. "Red Bull heeft nu een paar jaar aan de concurrentie laten zien hoe het werkt. Die hebben daar zo langzamerhand van kunnen leren en uiteindelijk zijn er eigenlijk een stuk of acht Red Bulls, allemaal met een eigen interpretatie. Ze hebben dezelfde aanpak en vergelijkbare aerodynamica. Die hebben heel veel van elkaar kunnen leren, maar op hetzelfde moment heeft Red Bull ook kunnen leren van de oplossingen van de andere teams." 

"Daardoor hebben er nu ondertussen wel vier teams de code van het bestaande reglement gekraakt. Nu is het weer aan Red Bull om een stapje vooruit te maken, ten opzichte van iets dat al bijna geoptimaliseerd is. Dus om nu nog steeds met updates te komen die voor een stap vooruit zorgen, dat wordt voor alle teams nu steeds moeilijker. En met name voor Red Bull. Dat zorgt ervoor dat het volledig onvoorspelbaar is."

"Je wilt heel graag een voorspelling doen, maar mijn voorspelling is dat het onvoorspelbaar is", zo vertelt Lammers verder. "En als je het aan de top vier teams vraagt, durft niemand daar een concrete uitspraak over te doen. Op het moment dat je zegt dat Red Bull toch weer de bovenliggende partij zal zijn, denk ik tegelijkertijd: McLaren doet er eigenlijk bijna niks meer voor onder." Aan een voorspelling voor de top drie in de race waagt Lammers zich dus niet, maar hij geeft wel een hint over het podium. "In Spanje zag je coureurs van drie verschillende teams in de kwalificatie en in de race in de top drie, dan zegt dat genoeg", zo sluit de voormalig autocoureur af.

Ook interessant:

Win gouden tickets voor GP België!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op gouden tickets!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Vertrekt Renault? 'Alpine en Briatore neigen steeds meer naar Mercedes-deal'