Met een ietwat veranderde lay-out van het Yas Marina Circuit keren de Formule 1-coureurs terug naar Abu Dhabi voor de seizoensafsluiter. Max Verstappen en Lewis Hamilton beginnen aan de laatste race van de titanenstrijd van 2021, waarin het lastig is om nog te zeggen wie er in het voordeel is. In Saoedi-Arabië werden we er immers weer aan herinnerd hoe onvoorspelbaar en chaotisch een race kan lopen. Jan Lammers durft dan ook geen favoriet aan te wijzen in Abu Dhabi. "Ik kan niet meer zeggen of het een Red Bull- of juist een Mercedes-circuit is", analyseert hij in gesprek met RacingNews365 . "De geschiedenis laat zien dat Mercedes hier een goede staat van dienst heeft, maar Max heeft wel gewonnen vorig jaar. Hij weet de weg hier ook wel. Je moet juist kijken naar de afgelopen races, dán zie je waar het van af gaat hangen: incidenten, rode vlaggen, safety cars. Je kijkt één keer niet goed in je spiegel en je hebt zo vijf seconden straf aan je broek!" Een wereldkampioenschap dat beslist wordt door de FIA is iets waar niemand op hoopt. Lammers denkt daar ook liever niet te lang over na en kijkt vooral naar het perfectionisme van Hamilton en Verstappen. "Het gaat hem heel erg in de hoek van de rijder zitten", vervolgt hij. "De rijder met de minste fouten, die zal waarschijnlijk winnen. Vorige race zag je hier en daar ook wat foutjes, maar dat zie je in zo'n chaotisch weekend. Dat gebeurt als je met elkaar vecht op de grens van wat kan en mag."
Kan Verstappen nét dat extra beetje risico pakken?
Verstappen en Hamilton staan qua puntenaantal exact gelijk, op de halve punt nauwkeurig. Toch heeft de Nederlander een voordeeltje: hij heeft meer overwinning dan de Mercedes-coureur. Mochten beide coureurs buiten de punten komen door bijvoorbeeld een crash, dan wint Verstappen het wereldkampioenschap. Is dat een voordeeltje om nét wat extra risico te nemen en nét die centimeter later in te remmen? "Laten we het zo zeggen, Max kan het zich wel net iets meer veroorloven", oordeelt Lammers. "Hij wéét dat Hamilton iedere vorm van contact zal proberen te vermijden. Dat is gewoon pure wetenschap. De keuze is dan aan Hamilton of hij de stoerste wil zijn in de grindbak of de verstandigste met nog extra kansen in de race." Soortgelijke situaties heeft Verstappen in het seizoen natuurlijk ook gehad, zo schetst de sportief directeur van Circuit Zandvoort. "Als je nu terugkijkt naar Silverstone zou je ook zeggen: had Max genoegen genomen met de tweede plaats, dan was hij nu wereldkampioen." Toch vindt Lammers dat de Limburger een compleet andere rijstijl heeft dan Hamilton. Beide coureurs presteren op topniveau, maar kiezen duidelijk voor een andere aanpak. "Max gaat in de aanval. Deze manier van rijden, dát is Max en dat moet je accepteren. Wij weten dat het een aanvallende rijder is en niet iemand is die zomaar consistent puntjes probeert te sparen en hiermee het braafste jochie van de grid wil zijn of uitstralen. Dan heb je het misschien over een andere rijder, maar niet over Max."
Lammers geniet meer dan verwacht van titelstrijd
Hoewel Lammers in eerste instantie zegt niet heel opgewonden te worden van het titelgevecht in 2021, komt hij hier later toch nog en beetje op terug. "Ik heb in mijn eigen carrière wel wat meegemaakt, dus dan word je wat minder snel opgewonden of zenuwachtig. Maar ik kijk natuurlijk vol bewondering naar coureurs als Verstappen en Hamilton. Dat zijn bijzondere jongens en daar geniet ik van, maar ik zit niet in een Red Bull-shirtje met een oranje pet op de bank te springen." "Al moet ik zeggen.. Toen Max in die laatste bocht in Jeddah even te ver schoot, toen merkte ik ineens dat ik met meer emotie toekijk dan ik mijzelf had willen toegeven. Toen merkte ik ook: shit! Ik ben er best wel bij betrokken en het is fantastisch dat wij dit meemaken."
Meest gelezen