Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Landgenoot leeft zijn droom in de F1: "Dat gaf een heel speciaal gevoel"

Max Verstappen heeft de Formule 1 op de kaart gezet in Nederland, maar naast Verstappen werken er nog meer Nederlanders in de koningsklasse van de autosport. In de categorie 'landgenoten in de F1' spreken we ditmaal met Ed Philipsen. Hij werkt voor Haas en beleefde dus een bijzonder 2024-seizoen.

Het Amerikaanse Haas beleefde in 2024 een waanzinnig seizoen waarin men uiteindelijk als zevende eindigde in het constructeurskampioenschap. Een wereldprestatie van het team en een landgenoot droeg zijn steentje bij. Ed Philipsen werkt namelijk als Garage Technician bij het team dat onder leiding staat van Ayao Komatsu. Philipsen komt net als Max Verstappen uit Limburg en beleeft een geweldig leven in de Formule 1. We ontmoeten hem tijdens de Grand Prix van Japan, waar duidelijk wordt dat Philipsen alles op de paddock en daarbuiten scherp in de gaten houdt. 

"Jij moet een Nederlander zijn", spreekt Philipsen ondergetekende aan op de paddock van Japan, waarop een verrassende blik te voorschijn kwam van diezelfde ondergetekende. "Ik zag je vanochtend bij het hotel lopen met een tas van een Nederlandse supermarkt, dus het kon niet missen dat je een landgenoot bent", vervolgt Philipsen lachend het gesprek. Gekleed in een mooie zwarte outfit van Haas komt het gesprek over de rol van de Limburger in de F1 natuurlijk meteen op gang. 

"Ik kwam in de Formule 1 terecht als uitzendkracht chauffeur voor de Europese back-to-back races. Dit resulteerde in een fulltime job voor een Engels transportbedrijf dat de logistiek verzorgd voor Williams. Ik heb daar 5 jaar meegedraaid als chauffeur/garage support voor alle Europese GP's. Nu werk ik echter voor Haas als Garage Technician. Wij bouwen het hele interieur op in de garage van Haas. En dat begint al een week voor de eerste vrije training van een Grand Prix begint."

Keihard aan het juichen

De gehele operatie wordt uitgevoerd door twee teams, waardoor Philipsen ongeveer de helft van de races in actie komt. Dat betekent dat hij al ruim voorafgaand aan een GP aanwezig is op locatie om de opbouw uit te voeren, terwijl er op dat moment af en toe dus nog een andere Grand Prix wordt afgewerkt op een andere locatie. Met de back-to-backs en triple headers kunnen de F1-teams niet anders dan werken met meerdere teams die op- en afbouwen. 

En het is een zware job, omdat er veel fysiek werk moet worden verzet. Daarnaast ben je ook veel aan het reizen over de hele wereld. Een sterk seizoen van het team waarvoor je werkt doet dan ook goed. "2024 was geweldig voor ons. Als je bij de shakedown krijgt medegedeeld dat er in de eerste helft van het seizoen niet veel te verwachten valt, maar de auto's na enkele races al in de punten eindigen...", kijkt Philipsen met een verrassende maar trotste blik. "Dat voelt voor een klein team als Haas al gauw als een overwinning. In de F1 wil niemand als laatste eindigen. Dus als je dan in de loop van het seizoen soms zelfs met beide bolides in de punten eindigt, kun je begrijpen dat iedereen in de garage keihard aan het juichen is", beschrijft hij de mooie situatie met een voldane glimlach op zijn gezicht.  

"Tijdens de laatste raceweekenden voelde je ook extra spanning binnen het team. We streden namelijk om de zesde plek in het constructeurskampioenschap en dus voelde je dat iedereen hier mee bezig was. Zo'n zesde plaats levert namelijk ook extra centjes op voor een team en dus hoopte iedereen nog meer dat het zou gaan lukken. Uiteindelijk eindigden we als zevende en dat gaf natuurlijk ook een heel speciaal gevoel voor het team."

Het interview gaat verder onder de fotoserie waarin Philipsen onder andere is te zien tijdens zijn werkzaamheden, met Johnny Herbert en zijn schaalmodel-collectie. 

Babbeltjes met Sir Frank Williams

Philipsen heeft het vooral over het team, maar ook persoonlijk maakte het verrassende resultaat van Haas hem trots. Dat gevoel is vooral sterk, omdat hij al op jonge leeftijd een enorme liefde had voor de autosport. "Voor mij is de Formule 1 niet alleen mijn werk, maar ik zie de sport ook als een passie. Wanneer ik over de wereld reis en de passie zie van de fans, dan kan ik daar écht van genieten. Met name in Japan, de fans daar zijn werkelijk geweldig!"

"Het is ook heel mooi om te zien dat de meeste (ex)-coureurs lekker normale mensen zijn. Zo heb ik afgelopen jaar veel met Nico Hulkenberg gekletst en gelachen (vooral in het Nederlands), maar ook een biertje gedronken met Johnny Herbert. En ik heb, niet te vergeten, in het begin van mijn carrière verschillende babbeltjes gehad met Sir Frank Williams. Dat zijn speciale herinneringen voor me."

Overigens wordt tijdens het F1-seizoen duidelijk dat Philipsen niet alleen maar de op- en afbouw doet van de garage en pitmuur. Tijdens de GP-weekenden zien we onze landgenoot verschillende keren in actie komen, zelfs op de grid enkele minuten voorafgaande aan de race. Ze weten bij Haas goed wie ze aan boord hebben, de Nederlander is namelijk veelzijdig en enorm gedreven.

Logischerwijs zien we Philipsen ook in 2025 weer terug in de paddock op de verschillende circuits. "Ik begin dit seizoen in Bahrein tijdens de testdagen en daarna zal ik bij circa 12 races de opbouw doen voor het team. Daarbij kijk ik vooral uit naar races waar ik nog niet heb hoeven te werken, zoals Miami en Montreal. Dat zijn denk ik wel bijzondere races om te doen. Ik vertrek altijd vanuit Groot-Brittannië waar ik nu al zo'n 15 jaar woon. Ik heb het geluk dat ik met Shirley een partner heb die het voor mij mogelijk maakt om deze droom te leven. Ik heb het naar mijn zin in de Formule 1 en zie er naar uit om ook in de komende jaren nog actief te blijven in de sport."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Gedwongen exit Sainz na ingrijpen FIA in Dakar Rally