Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Liam Lawson

Lawson met handen in het haar: "De auto was zo slecht nog niet"

De kwalificatie voor de GP van Australië verliep ongetwijfeld niet naar verwachting voor Liam Lawson. De Red Bull-coureur worstelde ontzettend en kwam niet verder dan Q1, waar hij logischerwijs flink van baalt.

Lawson Qualifying Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Liam Lawson had ongetwijfeld meer verwacht van de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië. De pech van de Nieuw-Zeelander begon al tijdens de vrije training, toen de Nieuw-Zeelander te maken kreeg met een probleem met zijn power unit. De monteurs van Red Bull hadden het probleem gelukkig snel opgelost, maar tijdens de kwalificatie mocht het niet baten. De Red Bull-coureur was tijdens Q1 flink aan het worstelen en moest uiteindelijk genoegen nemen met P18. 

Lawson blikt tegenover onder meer RacingNews365 terug op zijn toch tegenvallende kwalificatie. "Ik weet het eigenlijk niet, als ik eerlijk ben. We hebben de banden zeker wel oververhit, zeker aan het einde van de ronde, maar daar moeten we echt nog naar kijken. De hele dag stond ook in het teken van de kwalificatie, want 's ochtends (tijdens de derde training, red.) reed iedereen al op de rode banden. De auto zat wel in een prima werkvenster, want zo slecht was dat nog niet en mijn rondje was ook prima. Maar ik verloor de controle een beetje bij de hogere snelheden, dus daardoor zijn mijn banden wat oververhit geraakt en kon mijn laatste sector eigenlijk in de prullenbak." 

"Ik zou natuurlijk altijd zeggen dat ik Q2 anders makkelijk gehaald had, maar dat is natuurlijk lastig in te schatten. Ik was echter wel bezig met een goed rondje, dus denk ik dat Q2 zeker wel haalbaar was geweest. We hebben ook echt wel een grote stap gezet. Max deed dat sowieso al in de ochtend en de auto zat in een beter werkvenster, dus dat was positief. Het maakte het in mijn geval niet makkelijker dat ik weinig rondjes heb gereden tijdens de derde training, maar met deze startpositie wordt de race wel erg lastig."

Lawson kan ook niet uitleggen hoe het precies komt dat hij het bij Red Bull nu wat lastiger heeft, ten opzichte van zijn invalbeurten van de afgelopen twee jaar. "Ik weet het niet. Ik denk dat het missen van de derde training ons veel gekost heeft. We konden ons daardoor niet echt voorbereiden op de kwalificatie, al denk ik niet dat het veel met de auto te maken heeft. Het is niet zo dat deze auto lastiger te besturen is en dat mijn fouten daar vandaan komen, of zoiets. Gewoon een lastig circuit en ik heb te weinig gereden, denk ik."

Toch kunnen de weergoden Lawson nog een handje helpen tijdens de race, want het lijkt erop dat het flink gaat regenen op de zondag. Daar zou de Nieuw-Zeelander dan een voordeel uit kunnen halen. "Ik zou regen wel leuk vinden! Het is lastig om in te halen hier, dus zal het vanaf deze startpositie echt lastig worden als het droog blijft. Regen zou dus wel prettig zijn." 

Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Verstappen 'Onbetaalbare' Verstappen zet McLaren-CEO wederom op zijn nummer