Als om even over de klok van 16:00 uur het volledige veld wordt losgelaten op Le Mans gaat het gelijk mis. Eén van de Cadillacs crasht hard en brengt de safety car al direct langdurig op de baan. Meerdere crashes volgen en ook de wagen van Renger van der Zande zien we herhaaldelijk achterstevoren gaan, onder andere als een wolkbreuk 6 à 7 coureurs compleet verrast. De nummer #3 Cadillac kan gelukkig door. In die klasse van Van der Zande, de Hypercar-klasse, is het Ferrari dat Toyota nadrukkelijk uitdaagt in de eerste uren. Ze blijven lekker dichtbij elkaar rijden. Normaal gesproken zou je misschien toch zeggen dat Toyota deze op ervaring moet winnen, maar nieuwkomer Ferrari geeft niks cadeau. Echter, de eerder genoemde wolkbreuk gooit alles door elkaar. Opeens leidt Peugeot op het moment dat de zusterauto van Jean Eric Vergne achter de safety car spint. Maar als de race na meerdere neutralisaties eindelijk weer op gang komt, zitten de Ferrari's en Toyota's 'gewoon' voorin. Die krijgen de leiding in de schoot geworpen als de leidende #38 Porsche zwaar crasht. In de LMP2 is de best geklasseerde Nederlander Bent Viscaal op P4. Giedo van der Garde ligt 20e in die klasse. Nicky Catsburg laat zich in de GTE Am-klasse in de Corvette ondertussen op de 15de plek zien. Maar lang verhaal kort: tot nu toe hebben ze meer achter de safety car gereden dan in competition, waardoor de verschillen klein zijn.
Meest gelezen