Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Le Mans: Van Uitert steelt show in LMP2, problemen Racing Team Nederland

Na ruim vier uur racen heeft Toyota de leiding in de 24 uur van Le Mans stevig in handen. De #7, die tot dusver werd bestuurd door Mike Conway en Kamui Kobayashi, heeft een gezonde voorsprong ten opzichte van de collegabolide met startnummer acht. In het Nederlandse kamp zijn er momenteel vrolijke en teleurgestelde gezichten te zien.

Want waar Job van Uitert een puike eerste stint aflevert, eentje die zijn #26 G-Drive zelfs de leiding in de LMP2-klasse heeft gebracht, daar racet Racing Team Nederland op dit moment achter de feiten aan. De geelzwarte brigade, waar elk van de drie rijders (Giedo van der Garde, Nyck de Vries en Frits van Eerd) inmiddels minstens één stint heeft afgewerkt, kreeg namelijk al tweemaal met een lekke band te maken. Zowel Van der Garde als De Vries moest naar binnen komen met kapot rubber. In beide gevallen werd besloten tot het omgooien van de strategie: eigenlijk zou Van Eerd als tweede rijden, na Van der Garde, maar in de chaotische situatie werd besloten om De Vries op de bolide te zetten. Fernando Alonso, Kazuki Nakajima en Sebastien Buemi, de winnaars van vorig jaar, hebben in de openingsfase lichte averij opgelopen. Het trio, waarbij enkel Nakajima nog achter het stuur moet kruipen, ziet de zusterbolide van Toyota op ongeveer een derde van het circuit voor zich. De #3 Rebellion volgt op gepaste afstand voor de #11 van SMP Racing. De Rebellion met startnummer 1, bestuurd door Bruno Senna, Andre Lotterer en Neel Jani, had meermaals te kampen met problemen en rijdt in de LMP1-klasse op grote achterstand. De GTE Pro is zoals altijd ongekend spannend: op het moment van schrijven leidt de #63 Corvette van onder meer Jan Magnussen, de #93 Porsche en de #51 Ferrari volgen de leider echter op de voet. Het verschil tussen de wagens bedraagt vrijwel continu niet meer dan een handvol seconden. De wedstrijd is meermaals geneutraliseerd, grote ongevallen waren er niet. Veelal hadden gelevlag-situaties te maken met blikschade en/of lekke banden.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'