In Australië werd voor het eerst dit Formule 1-seizoen gebruik gemaakt van de Aston Martin safety car, nadat er twee races zijn verreden met de safety car van Mercedes. De twee automerken wisselen elkaar, net als in 2021, af.
Het afwisselen valt niet bij iedereen in de smaak, want volgens meerdere coureurs is de Aston Martin Vantage wat trager dan de safety car van de Duitse autofabrikant (AMG GT Black, red.). Ook Max Verstappen was niet te spreken over de snelheid van de groene bolide. "Het was net een schildpad, ongelooflijk!", zegt hij tegen The Race.
"Ik snap niet waarom we zo langzaam moeten rijden achter de safety car. Dit moeten we gaan onderzoeken. Zonder twijfel is de Mercedes safety car sneller, wat door de aero komt. De Aston Martin is erg traag. Er is meer grip nodig, want onze banden werden ijskoud."
Anderen bekeken ook:
Leclerc heeft de ideale oplossing voor het probleem
Verstappen is niet de enige coureur die opmerkte dat de Aston Martin-bolide trager is dan de safety car van Mercedes. Ook Charles Leclerc kaart het probleem aan na afloop van de GP van Australië. De Ferrari-coureur wil echter niet teveel klagen over het probleem, zo legt hij uit voor de microfoon van onder meer RacingNews365.
"Ik had veel moeite met temperatuur krijgen in mijn banden, dus ik had ook problemen. Toen wilde ik erover klagen, maar ik zag hoe erg de Aston Martin aan het glijden was in de bochten. Ik denk niet dat er veel meer snelheid te vinden was, dus ik wilde de druk niet opvoeren. Het is hoe het is, maar vooral met de auto's die we nu hebben, is het lastig om temperatuur in de banden te houden achter de safety car."
Nadat George Russell aankaart dat de Mercedes-bolide zo'n vijf seconden sneller is dan de safety car van Aston Martin, komt Leclerc grappend met de ideale oplossing: "We moeten er een Ferrari neerzetten, die is nog eens vijf seconden sneller!"
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan