Het was een enorm lastig seizoen voor Charles Leclerc. In 2019, zijn debuutjaar bij Ferrari, ging het goed en kon hij races winnen en podiums scoren. In 2020 ging het echter helemaal is, nadat Ferrari haar motor noodgedwongen aan moest passen. Ook qua chassis viel er weinig te genieten van de Italiaanse bolide, waardoor de Monegask de grootste moeite moest doen om überhaupt punten te scoren. Dit jaar heeft Ferrari echter weer een grote stap voorwaarts terug richting de top gezet. Mercedes en Red Bull zijn voorlopig nog ongenaakbaar, maar zo nu en dan kunnen ze het de toppers lastig maken. Denk bijvoorbeeld aan Monaco en Bakoe, waar Charles Leclerc de poleposition veroverde. Hij vertelt wat voor een wereld van verschil het is met vorig seizoen. "Vorig jaar was niet alleen de motor het probleem, maar het hele pakket. We hadden een auto die veel last had van drag, waardoor de problemen op de rechte stukken alleen nog maar erger werden", zo wordt hij geciteerd door The Race . Leclerc voelt zich niet meer machteloos Af en toe liep de moed de Monegask daarom nogal in de schoenen. Nu echter niet meer. "Al met al was het gewoon enorm lastig en voelde ik me in sommige races machteloos, omdat we als coureurs niets konden doen om posities te winnen. Dit seizoen is daarom een hele grote verandering ten opzichte van vorig jaar, een hele grote stap vooruit." Vrij recent kwam er bovendien nog eens een motorupdate bovenop, waardoor Ferrari weer een nieuw stapje voorwaarts kon maken. Gevraagd hoe veel dat zijn team heeft geholpen, durft Leclerc dat niet met precisie te zeggen. Het is lastig in te schatten, want de veranderingen zijn erg klein. We hebben het over honderdsten van een seconde per bocht." "Het is lastig om precies te vertellen maar je kan het wel een beetje voelen. Zeker als je tijdens een race aan het strijden bent en je je energie (van de hybride motoronderdelen, red.) moet gebruiken en later weer op moet laden. Dus ja, in sommige situaties merk je het. Maar het is niet dat het overduidelijk is zodra ik in de wagen stap."
Meest gelezen