Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

Leclerc haalt opgelucht adem: "Voel me niet machteloos meer"

Het was een lang jaar voor Ferrari, 2020, maar dit jaar lijkt het weer een beetje ergens op. Dat tot opluchting van Charles Leclerc, die zich eindelijk weer een beetje kan mengen in de strijd.

Het was een enorm lastig seizoen voor Charles Leclerc. In 2019, zijn debuutjaar bij Ferrari, ging het goed en kon hij races winnen en podiums scoren. In 2020 ging het echter helemaal is, nadat Ferrari haar motor noodgedwongen aan moest passen. Ook qua chassis viel er weinig te genieten van de Italiaanse bolide, waardoor de Monegask de grootste moeite moest doen om überhaupt punten te scoren.

Dit jaar heeft Ferrari echter weer een grote stap voorwaarts terug richting de top gezet. Mercedes en Red Bull zijn voorlopig nog ongenaakbaar, maar zo nu en dan kunnen ze het de toppers lastig maken. Denk bijvoorbeeld aan Monaco en Bakoe, waar Charles Leclerc de poleposition veroverde.

Hij vertelt wat voor een wereld van verschil het is met vorig seizoen. "Vorig jaar was niet alleen de motor het probleem, maar het hele pakket. We hadden een auto die veel last had van drag, waardoor de problemen op de rechte stukken alleen nog maar erger werden", zo wordt hij geciteerd door The Race.


Leclerc voelt zich niet meer machteloos

Af en toe liep de moed de Monegask daarom nogal in de schoenen. Nu echter niet meer. "Al met al was het gewoon enorm lastig en voelde ik me in sommige races machteloos, omdat we als coureurs niets konden doen om posities te winnen. Dit seizoen is daarom een hele grote verandering ten opzichte van vorig jaar, een hele grote stap vooruit."

Vrij recent kwam er bovendien nog eens een motorupdate bovenop, waardoor Ferrari weer een nieuw stapje voorwaarts kon maken. Gevraagd hoe veel dat zijn team heeft geholpen, durft Leclerc dat niet met precisie te zeggen. Het is lastig in te schatten, want de veranderingen zijn erg klein. We hebben het over honderdsten van een seconde per bocht."

"Het is lastig om precies te vertellen maar je kan het wel een beetje voelen. Zeker als je tijdens een race aan het strijden bent en je je energie (van de hybride motoronderdelen, red.) moet gebruiken en later weer op moet laden. Dus ja, in sommige situaties merk je het. Maar het is niet dat het overduidelijk is zodra ik in de wagen stap."

Ook interessant:

Video: Alles over het door Verstappen zo geliefde Mexicaanse circuit

World's fastest gamer Rudy van Buren neemt je mee over het Autodromo Hermanos Rodriguez en vertelt je alle geheimen van een van Max Verstappens beste circuits. Check de hotlap hieronder!

Formule 1 GP Mexico 2021 RN365 Nieuwsdossier

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull in actie met nieuwe coureur tijdens eerste training GP Spanje