Een startrij zonder een Red Bull tijdens de Grand Prix van Singapore. Na een briljante start van beide Ferrari-coureurs leidden ze het veld en was het de taak om een gat te creëren ten opzichte van de rest van het veld. Richting het einde van de race bleek al snel dat de banden van Charles Leclerc hun limiet bereikt hadden, en viel hij een aantal plekken terug. In combinatie met de pitstop van beide Mercedes-coureurs leek de top vier niet meer haalbaar voor de Monegask. Carlos Sainz won uiteindelijk de Grand Prix met een minimaal verschil van Lando Norris en Lewis Hamilton. Tot en met de laatste ronden was de top vier in één beeld te vangen, maar dit veranderde toen George Russell zijn Mercedes in de muur parkeerde, en hiermee een podiumplek weggooide. Hiermee schoof ook Leclerc een plekje op naar de vierde positie. Max Verstappen bleek net niet snel genoeg en finishte achter de Ferrari-coureur.
De auto naar huis brengen
Eindelijk dus weer een overwinning voor het team van Ferrari. De laatste overwinning voor de Italiaanse renstal was ook al ruim een jaar geleden, namelijk de overwinning van Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2022. Een mooie dag dus voor het legendarische team uit Maranello. Na de race praat Leclerc openhartig met de media, waaronder RacingNews365, over hoe hij de Grand Prix van Singapore ervaren heeft: "Het was lastig op de harde banden", zo begint hij. "Maar om eerlijk te zijn, het managen van de race ging heel goed, de software. Dit is precies wat we wilden doen om de positie van George ( Russell, bij de start, red.) te pakken. We probeerden een gat voor Carlos te creëren zodat hij kon stoppen zonder de leiding kwijt te raken", zo verklaart Leclerc de strategie van Ferrari gedurende de eerste stint. "En dat is precies wat we gedaan hebben. Helaas zorgde de safety car ervoor dat ik terugviel want ik verloor vier of vijf posities. En toen op de harde band probeerde ik mijn best te doen, maar zodra George en Lewis mij passeerden ging het alleen nog maar om de auto naar het einde van de race te krijgen."
Oververhitting
Over zijn teamgenoot heeft de 25-jarige coureur alleen maar positieve woorden: "Zowel in Monza als hier zat hij (Carlos Sainz, red.) er vol op. Het is goed om hem in zo'n vorm te zien want het pusht mij ook om meer te begrijpen over mijn rijstijl, en hoe ik mijn rijstijl kan aanpassen aan deze auto. Ik ben niet compleet comfortabel in deze auto op dit moment. Teveel overstuur in vergelijking met hoe ik het graag heb, en ik heb moeite om daar omheen te rijden. Vanwege de onvoorspelbaarheid van de auto heb ik niet die hoeveelheid overstuur de ik graag zou willen", zo zegt hij eerlijk tegenover de media, inclusief RacingNews65. "Er is dus nog wat werk te verrichten." "De auto was overal aan het oververhitten. Dus het tempo was niet representatief, het draaide alleen maar om de auto naar huis krijgen. Daarvoor was het tempo goed." De Monegask had bovendien al verwacht dat oververhitting op de loer lag: "Vooral bij de motor, we wisten al dat dit belangrijk zou zijn. En ik wist dat dit ook altijd van belang zou zijn bij de race in Singapore. Dus nadat beide Mercedes-coureurs mij voorbij gingen, had ik niet zoveel meer om voor te pushen . Dus besloten we de auto gewoon naar huis te brengen", concludeert Leclerc.
Meest gelezen