Na de laatste safety car in Imola kwam het tot een direct gevecht tussen Charles Leclerc en Alex Albon om de vierde plaats. Albon trachtte Leclerc aan de buitenkant in te halen in de eerste bocht, maar werd van de baan gedrukt en schoot door het grind. Lewis Hamilton was de lachende derde, waarna Ferrari Leclerc vroeg om de vijfde plaats aan Albon te schenken. Het team was bang voor een straf.
Leclerc reageerde in eerste instantie furieus op de boordradio. "Is dit wat racen nu is? Als hij er niet langs kan, moet ik hem er langs laten? Dit is een fucking grap. Wat heb ik verkeerd gedaan?"
Na de Grand Prix sluit Leclerc zich aan bij de mening van Max Verstappen dat er meer natuurlijk geracet moet worden. "Het is waar. We hebben allemaal de regels in ons hoofd en proberen er altijd mee te spelen, wat ik nu ook heb gedaan. Soms is een centimeter binnen de regels genoeg om er binnen of buiten te vallen. Het is bij 250 km/u een beetje lastig om dat te beoordelen", zo vertelt Leclerc tegenover onder meer RacingNews365.
De Ferrari-coureur dacht dat het allemaal oké was. "Ik dacht dat ik het nét goed deed. Van buitenaf ziet het er niet zo mooi uit omdat er één auto door het grind rijdt. Ik zal het moment terugkijken en ben altijd heel eerlijk tegen mezelf. Als ik denk dat ik een fout heb gemaakt, zal ik dat tegen Alex zeggen, maar op dit moment denk ik van niet."
Leclerc denkt alleen niet dat er ooit een definitieve oplossing komt. "Ik denk niet dat we ooit een situatie zullen hebben waarin iedereen gelukkig is. Er zal altijd iemand ongelukkig zijn. Het is heel, heel moeilijk om het iedereen naar de zin te maken. Ik denk niet dat we ooit die ‘sweet spot’ zullen vinden. We moeten het accepteren als je ergens voor gestraft wordt. Er zal nooit een reglement zijn dat elke situatie beschrijft. En zelfs als dat wel zou bestaan, is het voor ons onmogelijk om al die regels voor die verschillende situaties te onthouden."
Ook interessant:
Magische Verstappen bezorgt Red Bull ultieme beloning
In de bossen van Imola klonk onverwachts weer het Wilhelmus voor Max Verstappen. Wat betekent dit voor de nabije toekomst? Is Red Bull terug, of moeten we waken voor vals optimisme?
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!