De regels zeggen dat een coureur die in een keer meer dan 15 plaatsen gridstraf krijgt, automatisch 'aan de achterkant van de grid' de race moet beginnen. Omdat Verstappen al zijn motoronderdelen in een keer wisselde en daardoor op papier meer dan vijftien plaatsen straf voor kreeg, werd hij door de stewards naar de achterkant van de grid verwezen.
Maas in de wet?
Ferrari en Leclerc kozen er echter slim voor om de introductie van de nieuwe motoronderdelen uit te smeren over de twee vrije trainingen. Voorafgaand aan de eerste vrije training wisselde hij zijn MGU-K en zijn Energy Store. Daar kreeg hij 5 + 10 = 15 plaatsen gridstraf voor. De vijf plekken waren overigens omdat het de tweede overtreding was voor dat onderdeel, terwijl de tien plekken is omdat het de eerste overtreding is.
Voorafgaand aan de tweede vrije training wisselde Ferrari de Control Electronics van de motor. Daardoor kreeg Leclerc nog eens 5 plekken gridstraf. Een dubbele (!) ongeoorloofde versnellingsbakwissel zorgde daarbovenop nog eens voor twee keer 10 plekken straf extra. 15 + 5 + 10 + 10 = 40, oftewel meer dan 15, dus nu behoort hij automatisch ook tot de groep die 'achteraan de grid' start, toch?
Mogelijk niet dus, want door de bewoording in de reglementen behoort Leclerc niet tot die groep. De regels stellen namelijk het volgende: "Als een coureur een straf krijgt van meer dan 15 plekken, dan moet hij de race vanaf achteraan de grid starten.
Het zou dus gaan om een straf van meer dan 15 plekken, en niet het totaalaantal plekken straf. Dus ook al heeft Leclerc in totaal 40 plekken straf, omdat deze verdeeld zijn over een straf van 15 een straf van 5 en twee keer een straf van 10 plekken, wordt hij niet verwezen naar 'de achterkant van de grid'.
Update: diverse media spreken bovenstaande interpretatie van de regels nu tegen. De reglementen lijken hier inderdaad niet waterdicht. Er staat letterlijk:
"If a driver incurs a penalty exceeding fifteen (15) grid places he will be required to start the race from the back of the starting grid."
Vraag in deze is dus of 'a penalty' gelezen moet worden als 'één penalty' of als het totaal aan gridstraffen. Wordt vervolgd!
Ook interessant:
Ben jij sneller dan een F1-team? Speel de pitstop challenge en win vette prijzen!
Een F1-team wisselt in een slordige twee seconden vier banden. Hoe snel ben jij? En ben je sneller dan jouw vrienden? Check het nu!
Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op