Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Mag Leclerc ondanks meerdere gridstraffen toch voor Verstappen starten in GP België?

Max Verstappen zal de Grand Prix van België mogelijk achter Charles Leclerc starten, ongeacht de volgorde waarin ze kwalificeren. Ferrari maakte mogelijk slim gebruik van een formulering in de reglementen.

Leclerc Belgium
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
Max Verstappen, Charles Leclerc en nog vier andere coureurs hebben veel verschillende motorcomponenten en een versnellingsbak gewisseld tijdens het Grand Prix-weekend in België. Verstappen deed dat meteen bij het ingaan van VT1, terwijl Leclerc zowel voor VT1 als voor VT2 enkele onderdelen wisselde.

De regels zeggen dat een coureur die in een keer meer dan 15 plaatsen gridstraf krijgt, automatisch 'aan de achterkant van de grid' de race moet beginnen. Omdat Verstappen al zijn motoronderdelen in een keer wisselde en daardoor op papier meer dan vijftien plaatsen straf voor kreeg, werd hij door de stewards naar de achterkant van de grid verwezen.

Maas in de wet?

Ferrari en Leclerc kozen er echter slim voor om de introductie van de nieuwe motoronderdelen uit te smeren over de twee vrije trainingen. Voorafgaand aan de eerste vrije training wisselde hij zijn MGU-K en zijn Energy Store. Daar kreeg hij 5 + 10 = 15 plaatsen gridstraf voor. De vijf plekken waren overigens omdat het de tweede overtreding was voor dat onderdeel, terwijl de tien plekken is omdat het de eerste overtreding is.

Voorafgaand aan de tweede vrije training wisselde Ferrari de Control Electronics van de motor. Daardoor kreeg Leclerc nog eens 5 plekken gridstraf. Een dubbele (!) ongeoorloofde versnellingsbakwissel zorgde daarbovenop nog eens voor twee keer 10 plekken straf extra. 15 + 5 + 10 + 10 = 40, oftewel meer dan 15, dus nu behoort hij automatisch ook tot de groep die 'achteraan de grid' start, toch?

Mogelijk niet dus, want door de bewoording in de reglementen behoort Leclerc niet tot die groep. De regels stellen namelijk het volgende: "Als een coureur een straf krijgt van meer dan 15 plekken, dan moet hij de race vanaf achteraan de grid starten.

Het zou dus gaan om een straf van meer dan 15 plekken, en niet het totaalaantal plekken straf. Dus ook al heeft Leclerc in totaal 40 plekken straf, omdat deze verdeeld zijn over een straf van 15 een straf van 5 en twee keer een straf van 10 plekken, wordt hij niet verwezen naar 'de achterkant van de grid'.

Update: diverse media spreken bovenstaande interpretatie van de regels nu tegen. De reglementen lijken hier inderdaad niet waterdicht. Er staat letterlijk:

"If a driver incurs a penalty exceeding fifteen (15) grid places he will be required to start the race from the back of the starting grid."

Vraag in deze is dus of 'a penalty' gelezen moet worden als 'één penalty' of als het totaal aan gridstraffen. Wordt vervolgd!

Ook interessant:

Ben jij sneller dan een F1-team? Speel de pitstop challenge en win vette prijzen!

Een F1-team wisselt in een slordige twee seconden vier banden. Hoe snel ben jij? En ben je sneller dan jouw vrienden? Check het nu!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP België 2022 RN365 Nieuwsdossier

65 reacties

Viaplay
x
Breaking Alfa Romeo maakt tweede coureur voor 2023 bekend