Charles Leclerc werkte in 2025 een redelijk anonieme eerste seizoenshelft af. De Monegask mocht vijf keer op het podium staan en lijkt nog kans te maken op P3 in het kampioenschap. Daarvoor moet hij nog wel Max Verstappen en George Russell verslaan. Zij hebben respectievelijk 36 en 21 punten voorsprong op de Ferrari-coureur. Leclerc velt in gesprek met Autosprint een oordeel over zijn eerste seizoenshelft.
"Over het geheel genomen ben ik tevreden met wat we tot nu toe met deze auto hebben bereikt. Ik denk niet dat we veel meer hadden kunnen doen." De Monegask weet daarbij dat Silverstone één van de circuits was waar de Scuderia het dichtst bij de top zat. "Maar een echte beoordeling van ons prestatieniveau moet op meerdere circuits worden gemaakt. In snelle bochten wisten we dat we competitief waren. In langzame bochten hadden we het wat moeilijker."
"Dat is iets waar we nog aan moeten werken. Ik hoop dat de updates die we vóór de zomerstop hebben geïntroduceerd ons helpen om het gat met McLaren te verkleinen." De Monegask denkt dat de combinatie van de nieuwe vloer in Oostenrijk en de nieuwe ophanging in België daarbij een goede basis vormt om competitiever te worden. "Zeker, het zijn ontwikkelingen die ons dichter bij McLaren kunnen brengen. Hoe dicht, zal afhangen van hoeveel performance we eruit kunnen halen. McLaren is nu de referentie: zij hebben de sterkste auto en zijn constant snel op alle soorten circuits."
'Daar is het verschil groot'
"Ze staan altijd vooraan, ongeacht de lay-out. En in vergelijking met onze andere directe rivalen: Red Bull heeft te maken met wisselvalligheid, en Mercedes schommelt tussen hoogte- en dieptepunten. Ze zijn heel sterk op circuits zoals Montreal, maar minder in andere omstandigheden. Wij zitten helaas constant op dezelfde afstand van McLaren. Onze prestaties zijn stabieler, maar ons concurrentieniveau is nog steeds niet voldoende. We moeten een stap zetten en ik hoop dat deze updates dat mogelijk maken."
Wat is dan een realistisch doel voor dit jaar? "Het wereldkampioenschap is eerlijk gezegd onbereikbaar, dat zie ik als iets erg moeilijks. In het constructeurskampioenschap zijn er te veel punten om in te halen. Ik geef zelf nooit op tot het mathematisch voorbij is en ik zal nooit opgeven tot het einde van het seizoen. Maar realistisch gezien denk ik dat de tweede plaats bij de constructeurs haalbaar is."
Leclerc vergelijkt ook de McLaren van dit jaar met Red Bull in 2023. "Ik zou zeggen dat ze op hetzelfde niveau zitten. Twee teams die alles heel goed doen, die niet één sterk punt hebben, maar beiden zeer compleet en sterk zijn. Ze hebben weinig zwakke punten. Het verschil is dat McLaren twee uitstekende coureurs heeft, terwijl Red Bull zich vooral op Max Verstappen richtte. Beiden hebben de snelste auto en maken geen fouten, ze zijn er altijd. En beiden maken de concurrentie kapot."
De verschillen lijken dit seizoen relatief klein, maar McLaren staat toch altijd vooraan. Leclerc reageert daar als volgt op. "Het verschil kan klein lijken, maar uiteindelijk is het dat niet! Je hebt gelijk dat je onderscheid moet maken. In de kwalificatie is het gat kleiner geworden dan voorheen, maar in de race is het verschil groot."
Ook interessant:
De Formule 1-coureurs en teams genieten momenteel volop van de zomerstop, zo ook Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen zit daarbij in een unieke positie voor de stoelendans in de koningsklasse van de autosport. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat, en nog veel meer, in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!