Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

Leclerc verklaart minder Ferrari in laatste races

Ferrari lijkt op achterstand te staan ten opzichte van de concurrentie, maar volgens Charles Leclerc steekt de vork toch iets anders in de steel. De Monegask benadrukt namelijk dat een ander probleem roet in het eten gooit.

Leclerc FP2 Belgium
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari lijkt weer wat op achterstand te zijn geraakt ten opzichte van de concurrentie. McLaren lijkt momenteel de snelste auto te hebben en ook Red Bull en Mercedes strijden mee om de zeges. De Italiaanse renstal kan de snelheid van haar rivalen niet bijbenen. Een ontwikkelingsachterstand zou de meest logische verklaring zijn, maar volgens Charles Leclerc is er sprake van een ander probleem.

De Monegask legt tegenover Autosport uit wat er dan wél gaande is. "De Grand Prix van Spanje was een soort keerpunt. Toen namen we nieuwe upgrades mee, waarvan de data gewoon in ons voordeel werkte. Maar het zorgde er tegelijkertijd ook voor dat het stuiteren, waar we eerder al last van hadden, nog erger werd. Ik koos de laatste vier races daarom voor een agressievere afstelling in een poging dat probleem tegen te gaan." 

"Ik mik er natuurlijk altijd op die paar honderdsten te vinden en ik denk dat die aanpak ook loont zodra alles op zijn plek valt. Maar als je een auto hebt die voortdurend stuitert, is het heel lastig om de limiet op te zoeken, omdat de auto zo ontzettend onvoorspelbaar is. Je hebt daardoor een grotere marge nodig om alles veilig te houden, maar ik ben daar niet zo'n fan van. Het is voor mij dus een vrij duur grapje als zoiets me overkomt."

Experimenteren

Toch denkt Leclerc niet dat dit specifieke probleem de hoofdrol speelde in de laatste paar races voor de zomerstop. "Dit was in ieder geval niet het grootste probleem, want we waren vooral bezig om de auto onder zo extreem mogelijke omstandigheden uit te testen om zo te kijken wat we er nog uit kunnen halen. Dat is eigenlijk de voornaamste verklaring voor het gebrek aan performance. Maar het stuiteren veroorzaakte de inconsistentie van de afgelopen races, dat weet ik wel zeker. Daardoor kregen we het ineens een stuk lastiger dan voorheen."

Leclerc ziet echter wel een verband met vorig seizoen, waar Ferrari er ook voor koos om de resultaten voor even links te laten liggen en zo een fantastische tweede seizoenshelft mogelijk te maken. "Vorig jaar hadden we ook twee races waarin we alleen maar experimenteerden. Dat begon toen we besloten dat we in Zandvoort vooral veel wilde leren, wetende dat het niet onze beste race zou worden."

"Ik weet zeker dat we nu in een soortgelijk proces zitten, in ieder geval de afgelopen drie tot vier races. Maar de negatieve bijkomstigheid is dan wel dat we dit jaar drie of zelfs vier races kwijt zijn geraakt, als het ware, door dat experimenteren. Vorig jaar waren dat er maar twee. Maar toch geloof ik dat we nu beter begrijpen wat er allemaal gebeurt en ik durf met zekerheid te zeggen dat we de afgelopen weken veel geleerd hebben."

Ook interessant:

Zonder Max Verstappen is Red Bull niet veel meer

Wat moet Verstappen wel en niet willen nu Red Bull toch serieus uitgedaagd wordt? En als de heren Coronel, Dimmers en Mosterdijk zelf de topstoeltjes in de F1 mogen verdelen, welke combinaties krijgen we dan?

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking! Newey tekent nieuw F1-contract en wordt aandeelhouder