Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

Leclerc verrast door dominantie en groot gat met Red Bull

Tijdens de Grand Prix van Australië vormden Red Bull en Max Verstappen geen bedreiging voor WK-leider Charles Leclerc. De coureur van Ferrari was verbaasd over het gat tussen de twee teams.

Leclerc Verstappen Australie
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Vooralsnog lijken Ferrari en Red Bull te strijden om de overwinningen in het huidige Formule 1-seizoen. In Saoedi-Arabië won Max Verstappen zijn eerste en (tot nu toe) enige race van het seizoen, terwijl Charles Leclerc de snelste was in Bahrein en in Australië. Tijdens laatstgenoemde race reed hij vrijwel onbedreigd naar de overwinning.

Er lijkt een gat te zijn ontstaan in de snelheid tussen Red Bull en Ferrari, tot grote verrassing van Leclerc zelf. "Ik denk dat we allemaal verbaasd waren over onze snelheid", zegt de Monegask na afloop van de GP van Australië tegen onder meer RacingNews365. "Op de mediumband waren we tot aan het einde van de stint extreem sterk."

Ook tijdens de tweede stint ging het volgens Leclerc boven verwachting. "Op de harde band hadden we verwacht dat Red Bull wat dichter bij zou zitten, maar ook daar hadden we de overhand. Na de kwalificatie en de training zagen we geen verschil in performance tussen ons en Red Bull, dus het was zeker een verrassing."

Aanval van Verstappen werd afgeslagen

Verstappen had weinig mogelijkheden om de leiding in de wedstrijd over te nemen van Leclerc. Het lukte de Nederlander bij de herstart na een safety car om in de buurt te komen nadat Leclerc niet helemaal goed wegkwam. "Ik probeerde mij voor te bereiden op de laatste bocht en aan de linkerkant te blijven, maar ik pikte wat koud rubber op."

"Ik kon gewoon niet insturen voor die laatste bocht", analyseert Leclerc. "Daardoor verloor ik erg veel. Toen reed ik ineens naast Max bij bocht 1, maar ik kon de leiding behouden. Daarna ging het veel beter met de banden en kon ik een gat slaan, zodat we wat meer marge hadden."

Leclerc kijkt nog niet naar de wereldtitel

Na de eerste drie races van het seizoen heeft Leclerc een voorsprong van 34 punten in het coureurskampioenschap. Het is echter nog een lang seizoen, dus de Ferrari-coureur wil niet teveel stilstaan bij het feit dat hij misschien wel kan strijden voor zijn eerste wereldtitel. "Ik wil er niet teveel over nadenken, want het is nog erg vroeg."

"Het is natuurlijk goed om de leiding te hebben in het kampioenschap. 34 punten is altijd goed, hoe ver je ook bent in het seizoen. Maar ja, ik wil niet teveel focus leggen op het kampioenschap, voor nu." Hij bekijkt het liever per race, met als volgende ronde de GP van Emilia Romagna, een thuisrace voor de Italiaanse renstal.

"Italië moet fantastisch worden, maar we moeten het gewoon benaderen zoals we dat bij elk weekend doen. Ik denk dat het belangrijk is om onszelf geen extra druk op te leggen. We doen het extreem goed sinds het begin van het seizoen en we moeten ons werk blijven doen, net zoals in de eerste drie races."

Ook interessant:

In menig Nederlandse huiskamer zal flink gevloekt zijn toen Max Verstappen voor de tweede keer in slechts drie Formule 1 Grands Prix uitviel. Is er reden tot paniek bij Red Bull en wat betekent dit voor de titelkansen van de Nederlandse F1-kampioen?

Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

Formule 1 GP Australië 2022 RN365 Nieuwsdossier

22 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull