Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Fernando Alonso

'Locomotief' Alonso lacht om 'treinstel' Hamilton: "Dat is niet mijn probleem"

Fernando Alonso was tijdens de Grand Prix van Monaco niet alleen F1-coureur, maar fungeerde in het tweede deel van de race ook als locomotief voor het treintje achter hem. De Spanjaard reed zo langzaam dat er achter hem een trein aan F1-bolides, waaronder ook die van Lewis Hamilton, ontstond. De Alpine-coureur legt uit.

Alonso Hamilton Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Fernando Alonso kijkt terug op het gevecht met Lewis Hamilton voor P7 tijdens de Grand Prix van Monaco. Hamilton kon de Spanjaard niet inhalen waardoor er een optocht van F1-auto's ontstond waarin de Alpine-coureur voorop reed en de snelheid bepaalde. Hij reed enkele seconden per ronde langzamer dan de top zes, waardoor een enorm gat ontstond.

Alonso vertelt lachend dat het ophouden van de zevenvoudig wereldkampioen 'extreem makkelijk' was en laat weten dat het hem een worst zal wezen dat hij Hamilton frustreerde en ophield. "Niet mijn probleem", aldus de Alpine-coureur. Hamilton probeerde aan Alonso voorbij te gaan, maar door een goede positionering van de Spanjaard lukte het de Mercedes-coureur niet.

De strategie van Alonso

In gesprek met onder andere RacingNews365 legt Alonso de strategie uit waarin uiteindelijk ook de straf van teamgenoot Esteban Ocon een rol speelde. "We hadden het leven in de banden niet meer om de race uit te rijden. Met 33 rondes te gaan (na de rode vlag, red.) hadden we de keuze om op de harde band te blijven of om op de mediums te gaan."

"We gingen voor de medium band, maar de levensduur van deze band was minder dan 33 ronden, dus we wisten niet of we de race uit konden rijden (op deze band, red.). Ik vroeg de eerste 15 ronden niet veel van mijn banden. Vervolgens ging ik de andere 15 ronden pushen toen het team me vertelde dat Esteban een tijdstraf had", aldus de Spanjaard.

Uiteindelijk wist hij met gemak de zevende plek vast te houden, maar zijn teamgenoot viel door zijn straf van vijf seconden buiten de top tien.

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier

14 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt