2023 werd een droomjaar voor Red Bull Racing: Max Verstappen won maar liefst negentien van de 22 races en samen met de Oostenrijkse renstal werd het ene na het andere record geëvenaard of doorbroken. Toch ziet het er dit seizoen al heel anders uit, want de concurrentie komt steeds dichterbij en dat gaat ten koste van Red Bull. Verstappen wist tot dusver vijf van de acht races te winnen, maar in Australië, Miami en Monaco moest hij de overwinning toch afstaan aan Ferrari- en McLaren-coureurs.
De volledige Formule 1-wereld is nu in rep en roer, want Red Bull is dus wél te verslaan. McLaren en Ferrari naderen in rap tempo terwijl er bij Red Bull juist nieuwe zwakke plekken ontdekt worden. Maar is het Red Bull-tijdperk dan echt voorbij, of is ook deze verandering het gevolg van de langer aanhoudende reglementen? Red Bull-adviseur Helmut Marko benadrukt bij Formel1.de dat er geen twijfel over mogelijk is.
"Laten we niet te hard van stapel lopen! We hebben pas een paar races verloren, of anders gezegd: niet gewonnen. In alle gevallen ging het om een stratencircuit, namelijk Melbourne en Miami (en Monaco, red.). We hebben op dat soort circuits gewoon bepaalde problemen en we weten wel dat we niet langer het sterkste team zijn. Ferrari kwam in Miami al een stuk dichterbij, maar de update die McLaren aan Lando Norris had gegeven maakte hem ook een stuk sneller."
Niet kunnen bijbenen
De rest is inmiddels geschiedenis, want Red Bull ging er in Miami uiteindelijk niet met de overwinning vandoor. "Het is dat hij op vrijdag en tijdens de kwalificatie foutjes maakte, maar anders had hij toen ook al voor ons gestaan", durft Marko zelfs te beweren. "Tijdens de race zagen we dan ook hoe snel hij eigenlijk had en wij konden dat tempo gewoon niet bijbenen."
Menig expert beargumenteerd dat Red Bull het vooral lastig heeft op stratencircuits, of dergelijke type circuits die daarop lijken, maar daar wil Marko vooralsnog niets van weten. "Dat zal in de loop van het jaar vanzelf duidelijk worden. In Imola introduceerden we zelf bijvoorbeeld een pakket met upgrades, welke in tegenstelling tot die van Ferrari niet meteen op de gewenste manier werkte. Maar ik ben optimistisch dat we dat nog om kunnen draaien."
Tot slot benadrukt de adviseur dat de reglementen, als constante factor in een chaotisch Formule 1-seizoen, naar verwachting wel de nodige invloed hebben op het kleiner worden van de onderlinge verschillen. "Het reglement van 2022 bevindt zich momenteel in het derde jaar en het is wel duidelijk dat de huidige Formule 1-filosofie een andere aanpak hanteert. Als een team zelf iets niet kan vinden, kopiëren ze het. Hoe langer dat reglement dan aanhoudt, hoe stabieler het wordt en hoe groter de kans wordt dat de topteams de achterstand kunnen verkleinen."
Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!