Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lunchupdate: Mercedes-truc houdt gemoederen bezig, Red Bull minder productief

Lunchtime in Barcelona! Op de donderdag in Barcelona gaat het niet over snelle rondetijden en zelfs niet over het waanzinnige aantal ronden van Lewis Hamilton. Nee, de truc van Mercedes met het stuurwiel en de ophanging is het gesprek van de dag.

Vier uur lang kregen de coureurs en teams deze ochtend de kans om hun wagens verder te testen. Daarbij was het met name Mercedes dat alle aandacht opeiste. Lewis Hamilton doorbrak met speels gemak de 100-ronden grens, als enige, en noteerde prima rondetijden. De manier waarop Mercedes opereert in Barcelona doet vermoeden dat het team wederom ijzersterk is. Wel deed de nieuwe vondst van Mercedes veel stof opwaaien. Duidelijk zichtbaar op de onboards was dat Hamilton aan zijn stuurwiel trok bij het opkomen van het rechte stuk en het stuurwiel weer naar voren schoof voor het aanremmen van de eerste bocht. Op de stuurbewegingen reageren de voorbanden, die duidelijk van positie veranderen. De eerste gedachten zijn dat Mercedes de tow wil reduceren op het rechte stuk, of dat het de banden beter op temperatuur kan houden met dit systeem. Red Bull kende een aanzienlijk minder productieve ochtend dan gisteren. Alexander Albon had problemen met zijn stoel, wat resulteerde in een pijnlijke schouder. Daarnaast werkte het team aan de RB16 en werd de vloer gedurende de ochtend losgehaald en mogelijk vervangen. De rondetijden van Albon, die alleen op de C2-band reed, waren goed te noemen. Bij Renault werd wederom hard gesleuteld aan de wagen van Daniel Ricciardo, waarbij er ook gewerkt werd aan de vloer. Op de medium band dook hij in een snelle run de 1.17 in, maar verder lijkt Renault het tempo van Mercedes en Red Bull niet te kunnen volgen. Wederom geen snelle tijden voor Leclerc in de Ferrari, die ook beduidend minder ronden reed dan Hamilton. De Mercedes-coureur legde liefst 106 af, tegenover 59 voor Albon en 49 voor Leclerc. Vooraan het veld vinden we Sergio Perez terug, voor Ricciardo. Beiden reden hun tijd op de medium band, tijdens een korte run. Hamilton en Albon gebruikten de harde band om hun tijd te noteren, tijdens langere runs. Leclerc de medium band, tijdens een redelijke run.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"