Voormalig F1-coureur en autosportlegende Allan McNish is van mening dat Sergio Perez zichzelf aan het opwerken is tot een gelijkwaardige nummer één bij Red Bull, in plaats van dat hij een ondersteunde rol blijft spelen voor Max Verstappen. Onlangs werd bekend gemaakt dat Perez zijn contract bij het team uit Milton Keynes met twee jaar heeft verlengd. De deal werd getekend in de aanloop naar zijn indrukwekkende weekend in Monaco. De Mexicaanse coureur heeft zijn draai gevonden bij Red Bull na een wisselvallig eerste seizoen in 2021. McNish is van mening dat Perez zichzelf in een positie brengt waarin teambaas Christian Horner nu een probleem moet oplossen: het managen van twee coureurs die strijden om het kampioenschap. "Sergio reed naar mijn mening een fantastische race", zegt McNish in de F1 Nation podcast. "Het zet hem 15 punten onder de leider van het wereldkampioenschap (Verstappen, red.). Het geeft Christian Horner zeker een beetje positieve hoofdpijn. Ik zou zeggen dat het een luxeprobleem is om te hebben. Er zijn een heleboel teams die graag in die positie zouden willen zitten."
'Perez is geen nummer twee meer'
McNish laat weten het bijzonder indrukwekkend te vinden dat Perez een sterke race had in de Grand Prix van Spanje en dit opvolgde met een weekend waarin hij Verstappen de baas was in Monaco. "Hij reed echt een goede race en hij zette zichzelf in de positie toen Ferrari het mis had met de strategie", voegt McNish toe. "Het belangrijkste voor mij was dat hij sneller was dan Max Verstappen; constant sneller dan Max. En sneller zijn dan Max is best moeilijk, wanneer dan ook. Ik denk dat hij zichzelf in een positie heeft gebracht binnen Red Bull waar hij geen nummer twee is, maar hij een soort van nummer één coureur aan het worden is. Dat is iets wat heel goed voor ze is, want ze hebben twee sterke jongens in de strijd met Ferrari."
'Perez ging vakkundig om met de druk'
McNish legt uit dat hij vooral onder de indruk was van Perez' kalmte onder de zware druk in de slotfase van de race in Monaco, waarbij een klein foutje hem van de eerste naar de vierde plaats had kunnen doen terugvallen. "Je moet één zijn met de auto, want je moet deze kunnen voorspellen", zegt McNish. "Dat was hij zeker aan het doen in de race en hij was in staat om het ook te managen. Dus ik denk dat zijn algemene en persoonlijke racestrategie geweldig was, vooral aan het einde met Sainz achter hem op de hardere band." "Zijn voorbanden waren aan het slijten, hij had verkeer voor zijn neus, maar hij slaagde er toch in om alles in de hand te houden waardoor hij ze (de backmarkers, red.) op het juiste moment kon inhalen en Sainz dus geen kans kreeg om hem te passeren."
Meest gelezen