Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Magnussen hekelt 'makkelijk beïnvloedbare FIA' na overdreven klaagzang Ocon

Kevin Magnussen kreeg een zogeheten meatball flag te zien aan het begin van de Canadese Grand Prix, omdat er een stukje van zijn voorvleugel niet meer goed vast zat. Esteban Ocon had daarover geklaagd op de radio en tot frustratie van de Deen besloot de FIA snel in te grijpen.

Kevin Magnussen had een goede uitgangspositie tijdens de Grand Prix van Canada. Hij startte namelijk vanaf P5, maar de Deen moest na een gevecht met Lewis Hamilton al snel een pitstop maken. In dat gevecht kwam er namelijk een stukje voorvleugel een beetje los te zitten. Na uitgebreide klaagzang van naaste achtervolger Esteban Ocon, die zei dat 'hij het stuk voorvleugel tegen zijn hoofd zou krijgen als het los kwam', dacht de FIA niet lang na en bevolen ze Haas om Magnussen naar binnen te halen voor een pitstop en een nieuwe voorvleugel.

Magnussen: "Laat ons racen met die shit!"

De coureur vertelt zijn kant van het verhaal. Volgens hem gaf Ocon na de race meteen aan hem toe dat hij zich expres enorm aanstelde. "Ik had wat contact, maar het was niets serieus. Wat krasjes op de voorvleugel, maar toen moest ik verplicht een pitstop maken." "Daarnet had ik het er al over met Esteban, die grapte dat hij aan de FIA had verteld dat het heel erg was. Als je weet dat je de FIA zo kan beïnvloeden, dan doe je dat ook. Dat deed hij ook, dus fair play naar hem", zucht de Deen van Haas, die not amused is door de actie van de wedstrijdleider. "Maar je moet ons gewoon door laten rijden met dit soort shit man. Het was niets... Het is normaal. Je moet de race kunnen finishen met wat krassen op je auto. Het was niets, dus ik snap er niets van. Het is frustrerend", hekelt hij. Zie hieronder hoe de het linkerflapje van de voorvleugel van Magnussen scheef staat

Magnussen wijst naar Hamilton

Magnussen haalt er vervolgens een voorbeeld bij van Hamilton, die door een kop-staartbotsing met Max Verstappen tijdens de Saoedische GP in 2021 met een beschadigde voorvleugel rondreed. Daar werd door Michael Masi destijds niets van gezegd en Lewis won de race. "De schade had helemaal geen effect op mijn auto, niets. De auto was prima in orde. De voorvleugel was ook veilig. Er was geen gevaar. Hij was niet afgebroken en stond niet op het punt om van mijn auto aan te vallen." "Kijk naar de race in Djedda vorig jaar, toen Lewis Hamilton met een halve voorvleugel wist te winnen. Dat was in mijn optiek ook correct. Laat ons racen als we kunnen!", roept Magnussen. De coureur merkt dat het er dit jaar anders aan toe gaat met de nieuwe wedstrijdleiders van de FIA. "Het voelt alsof het plots allemaal heel anders is. In Monaco willen ze de race niet starten omdat het miezert en hier word ik naar binnen geroepen omdat ik een krasje op mijn voorvleugel heb..."

Kop omhoog

Al met al betekende het de vierde race op rij zonder punten voor Magnussen en Haas. De Deen viel ver terug door zijn pitstop, waarna iedereen om hem heen een ronde later, tot overmaat van ramp, een pitstop kan maken tijdens de virtuele safety car. Uiteindelijk werd Kevin allerlaatste van de coureurs die de finish haalden. "We gingen in ronde tien naar binnen en probeerden daardoor de race met een pitstop te voltooien. Maar meteen daarna kwam de VSC op de baan en ging iedereen naar binnen." "Een éénstopper zou altijd lastig zijn geweest. Je probeert je altijd terug te vechten, maar er kwam niets van. Volgende keer beter. Het leven heeft ups en downs. Uiteindelijk zal het weer up gaan!", zo houdt hij zijn kop toch nog omhoog.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris