Het zag er lange tijd goed uit voor Kevin Magnussen, die in de Turkse Grand Prix op koers lag voor punten, maar een vermeende unsafe release was de start van een hoop ellende voor de Haas-coureur. Hij zette zijn auto, nadat hij door zijn team in de pits was weggestuurd, stil op de grasstrook naast de uitgang van de pitstraat, waarna zijn bolide werd teruggeduwd. Toen hij op vers rubber zijn weg kon vervolgen, had de Deen zoveel tijd verloren dat hij door de leiders van de race op een ronde gezet zou worden. Doordat de spiegels van Magnussen vies waren geworden, moest hij uitvoerig worden gecoacht door zijn engineer. De Deen dacht zelfs aan opgeven vanwege zijn vieze spiegels. "Ik kan helemaal niks zien", riep hij via de radio naar zijn engineer. Die zei het te begrijpen. "Ik zie echt geen reet, luister je wel?", klonk het gefrustreerd. Toch liet Haas hem nog lang doorrijden. Toen bleek dat de man uit Roskilde uiteindelijk een verloren race reed, werd hij een ronde voor het einde van de race naar de pits geroepen, waar hij opgaf. Teambaas Guenther Steiner legde na afloop van de race uit hoe de race van Magnussen zo chaotisch kon verlopen. "Het lastige was dat hij niet naar achteren kon kijken, vanwege zijn spiegels. Ik denk dat ze vies waren en omdat er zoveel spray was, kon hij niets zien. Als je dan ook nog blauwe vlaggen krijgt, is het helemaal lastig als je achter je niets kunt zien. Kevin wilde niemands race verpesten, ook niet indirect", zegt Steiner tegen onder meer RacingNews365 . Toch wilde men bij Haas niet zomaar opgeven. De snelheid van de auto was goed en door het onvoorspelbare verloop van de race was het goed mogelijk dat Magnussen aan het eind van de Grand Prix nog flink wat plekken goed kon maken. "Dat zei hij twaalf ronden voor het einde en bij een race als deze weet je het nooit. Misschien was er wel chaos uitgebroken in een groepje met vijf a zes auto's vooraan. Stel dat je jezelf dan ineens kunt unlappen: dan had je echt voor gek gestaan als je had opgegeven. En Kevin was snel." "Toen de groep die vooraan lag eenmaal voorbij was, had hij de situatie onder controle. We hielden zijn voorsprong op andere voorliggers goed in de gaten en vertelden hem dat er voor tien seconden niemand achter hem zat. Die 'voorsprong' hield hij in stand. Toen besloten we om hem buiten te houden, want ook de auto ging goed. Ook al waren onze kansen op een goed resultaat niet groot meer; je kunt niet zomaar opgeven." Met medewerking van Dieter Rencken. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen