Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Management Verstappen eist 350.000 euro van Picnic

Vandaag eist het management van Max Verstappen een schadevergoeding van 350.000 euro van supermarktketen Picnic. Deze maakte vorig jaar een parodie op de Jumbo-reclame waarin de Red Bull coureur boodschappen thuis kwam bezorgen. Volgens het management van de F1-coureur maakt dit inbreuk op zijn merkrecht.

Max Verstappen is zelf niet aanwezig bij de rechtszaak, maar zijn lookalike Tom wel. De 19-jarige student werd door Picnic gevraagd om de rol van Max te vertolken omdat hij redelijk op de F1-coureur lijkt. In het filmpje van Picnic bezorgt de lookalike boodschappen bij de mensen thuis. Daar waar Verstappen de boodschappen voor Jumbo in een racewagen bezorgt, doet Picnic dit met een busje. Wel maakt de lookalike gebruik van de teamkleding van Red Bull, waarmee de gelijkenis met Verstappen groot is.

Voor het management reden genoeg om er een rechtszaak van te maken. Het intellectuele eigendomsrecht en portretrecht van Verstappen zouden zijn geschonden. Een eerdere claim van het management werd bij het Gerechtshof in Amsterdam behandeld en afgewezen. De rechtbank vond dat het een duidelijke parodie was waarbij het onduidelijk was of de Nederlander zich kan beroepen op de Auteurswet. Het management heeft de rechtzaak doorgezet en vandaag volgt de bodemprocedure.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"