Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Manager Verstappen: "F1-baas vertelde ons dat wat Max doet, nodig is voor de sport"

Max Verstappen is naast tweevoudig wereldkampioen Formule 1 ook een prachtige marketingmachine voor de koningsklasse van de autosport. En voor Red Bull, zo legt manager Raymond Vermeulen uit.

De Formule 1 groeit en groeit. Sinds het Amerikaanse Liberty Media de koningsklasse heeft overgenomen, zijn ze een nieuwe weg ingeslagen door niet alleen maar het 'oude volk' te bereiken, maar juist jongeren, jongvolwassenen en personen van alle leeftijden warm te maken voor de F1. Met succes, want de kijkcijfers groeien al jaren, vooral door een seizoen als 2021 waar de titelstrijd (tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton) tot de allerlaatste ronde doorging. Meer fans, meer inkomsten, zo werkt dat nou eenmaal. Als Formule1.nl aan de manager van Verstappen, Raymond Vermeulen, vraagt wat de rol van de Limburger is in de groei van de sport, antwoordt hij: "Hij is daar, denk ik, een van de leidende figuren in geweest." "Door wat hij laat zien op de baan, aan fan engagement... Maar ik denk ook dat de nieuwe generatie, jongens als Charles Leclerc, Carlos Sainz en Lando Norris nieuw publiek aantrekt." Daar komt volgens Vermeulen ook de factor social media bij kijken: "Liberty heeft de kanalen op social media enorm opengezet. De jongeren zitten daar tegenwoordig allemaal op. Ik denk dat Liberty daarin een hele goede stap heeft gezet."

Verkoopcijfers en de 'Max factor'

De stijgende populariteit en de Red Bull-dominantie betekenen ook dat onder meer de verkoopcijfers bij het Oostenrijkse team en bij Verstappen en zijn shop omhoog gaan. Meer en meer mensen lopen in Nederland en daarbuiten in een tenue van de regerende wereldkampioen, of hebben een pet van Verstappen thuis liggen. Vermeulen merkt dat natuurlijk ook: "De Getallen worden zowel bij ons als bij Red Bull gemonitord. En ja, die spreken boekdelen." "Dat zijn inderdaad leuke grafiekjes", lacht hij. "Ik weet niet waar het eindigt, maar ik denk dat er nog een hele wereld open ligt voor ons. En voor Red Bull en de merchandising en alles wat ermee samehangt. Met de huidige Verstappen-dominantie wil Vermeulen niet zeggen dat Max de F1 heeft 'gered'. "Dat vind ik een groot woord. De Formule 1 had ook zonder Max bestaan. Ik denk dat Max echter wel een van de smaakmakers in dit veld is. En dat zegt de Formule 1 zelf ook. Als ik Stefano (Domenicali, F1-CEO) spreek, zegt hij ook: wat Max doet, had de sport wel nodig."

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel