Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko baarde opzien met bijzonder Red Bull-plan: "Alleen hij kan dit verzinnen"

Op donderdag 27 april viert Helmut Marko zijn 80e verjaardag. Een mooie mijlpaal en een goede reden om met prominenten terug te blikken op hun ervaringen met de beste man. RacingNews365 sprak met Christian Klien, de eerste Red Bull-coureur in de Formule 1, over zijn ervaringen met Marko.

De Oostenrijker Christian Klien reed in 2005 en 2006 voor Red Bull in de Formule 1. In de jaren daarvoor werd hij door Red Bull gesteund en vond hij in 2004 een F1-zitje bij Jaguar. RacingNews365 sprak exclusief met Klien over zijn eerste jaren bij Red Bull en zijn ervaringen met Helmut Marko. "Ik werd in de karts al een klein beetje gesteund door Red Bull, maar met kleine hoeveelheden (geld, red.). Toen ik naar de single seaters ging, ging het budget omhoog en kon ik zelf de categorie en het team kiezen. Toen ging het snel, omdat het me goed af ging en al vrij snel zat ik in de Formule 1. Ik won namelijk de Marlboro Masters op Zandvoort en dat opende de deur richting een Formule 1-test." "Ik kreeg een aanbieding van Jordan en Jaguar, waarna ik koos voor het laatstgenoemde team. Het ging allemaal heel snel, met de hulp van Marko en Red Bull."

Toeval of niet?

Aan het einde van 2004 zette Ford het Jaguar-team in de verkoop en was het Dietrich Mateschitz die besloot het team op de kop te tikken. Klien viel in een gespreid bedje en mocht als Oostenrijker en door Red Bull gesteunde coureur zijn zitje voor 2005 houden. Zo werd hij, samen met de ervaren David Coulthard, één van de eerste twee Formule 1-coureurs voor Red Bull. Als we hem plagend vragen of dat niet wat gelukkig was, dat Red Bull het team overnam, vindt Klien van niet. "In 2005 nam Red Bull het team over, maar van geluk was voor mij geen sprake. Toen ik naar Jaguar ging, waren er nog geen Red Bull-plannen om dat team over te nemen. Zelfs tijdens de laatste race van 2004, in Brazilië, was het nog niet duidelijk wat er met het team ging gebeuren. Een maand later kocht Red Bull het team. Ik mocht blijven en Coulthard kwam als ervaren coureur van McLaren. Dat was heel goed voor het team, want hij nam kennis mee van een topteam. Dat is hoe het allemaal is begonnen."

"Helmuts idee!", lacht Klien

In 2005 kwam Klien bij Red Bull natuurlijk Helmut Marko weer tegen. De Oostenrijker kwam met een bijzonder plan, want naast Coulthard en Klien, wilde hij eigenlijk ook Formule 3000-kampioen en Red Bull-junior Vitantonio Liuzzi in de RB1 zien. En toen moest Klien plots zijn cockpit gaan delen met zijn Italiaanse teamgenoot. "Dat was Helmuts idee!", lacht de voormalig F1-coureur. "Liuzzi had de Formule 3000-titel het jaar daarvoor gewonnen. Toen kwam Helmut met het idee dat we de cockpit zouden gaan delen. Ik reed de eerste vier races, Liuzzi de volgende vier races. Dat wilden ze zo de rest van het seizoen voortzetten, ieder om de beurt vier races." "Gelukkig maakte Marko na de vier races van 'Tonio' een einde aan die constructie. Het was echter niet alleen die races dat we de auto moesten delen. Ook tijdens de testdagen voorafgaand aan het seizoen moesten we de testtijd delen, waardoor we allebei maar de helft van de testtijd kregen in vergelijking met Coulthard!" "Dat maakte het zeer, zeer lastig voor ons, maar we moesten wel presteren, want anders lig je er bij Red Bull snel uit. Gelukkig realiseerden ze zich snel dat het niet het beste idee was en mocht ik daarna het seizoen afmaken. In aanloop naar 2006 kochten ze Minardi, dat Toro Rosso werd. Ik kreeg het Red Bull-zitje, Tonio mocht voor Toro Rosso rijden (foto boven artikel)."

Marko een oude, norse man?

"Waarschijnlijk was dat een idee waar alleen Marko mee had kunnen komen!", lacht Klien als we hem naar de bijna 80 jaar oude Red Bull-adviseur vragen. Destijds vond Klien het soms wel lastig om met Marko om te gaan, maar vandaag de dag waardeert hij de werkwijze van Marko enorm, zo vertelt hij ons aan de telefoon. "Helmut was een tough character , echt een tough character . Maar hij was ook recht voor z’n raap. Je weet precies hoe je ervoor staat. Dat is misschien een beetje een Oostenrijkse mentaliteit, want wij zijn vrij direct." "Maar daardoor wist je wel wat je te wachten stond, bij Helmut was dat altijd duidelijk. Je moest presteren en daar kreeg je niet veel tijd voor, dus dat is waarschijnlijk ook de reden waarom Red Bull veel junioren heeft verslonden. Maar als je kijkt welke coureurs daar uiteindelijk uit zijn gerold, dan was het waarschijnlijk niet de verkeerde aanpak." Vandaag de dag redden vele Red Bull-junioren het niet en weten ze niet de Formule 1 te bereiken. Niet iedereen neemt dat Helmut in dank af, maar Klien weet dat het iets is dat nou eenmaal bij de cut-throat aard van de Formule 1 hoort. "Als je jong bent, dan realiseer je je niet dat het een goede aanpak is. Als je met Helmut werkt als je vijftien bent, of zelfs als je twintig bent, dan ben je nog niet helemaal volwassen. Dat kunnen zijn beslissingen erg zwaar vallen en begrijpen wij coureurs het niet allemaal." "Uiteindelijk werkt het zo in de Formule 1. Alleen de twintig beste coureurs kunnen hier rijden en de autosport is in het algemeen gewoon een harde sport. Als je de top wilt bereiken, dan is het zwaar, maar je leert er heel veel door, je doet veel levenservaring op." Tot slot benadrukt Klien dat Marko absoluut geen norse, oude man is. Integendeel. Hij staat weliswaar bekend als iemand die rechtdoorzee en zeer direct is, maar naarmate hij ouder wordt, is de beste man langzaam maar zeker wat 'softer' aan het worden. "Helmut heeft ook een zachte kant en hij heeft ook een grappige kant. Die kant zag ik vroeger niet echt, maar als ik vandaag de dag in de F1-paddock rondloop, dan komt die grappige kant vaak naar voren. Hij wordt langzaam ook een beetje 'zachter'", aldus de Red Bull-coureur.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"