Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Marko: "Chassis Red Bull slechter dan dat van Mercedes"

Het Formule 1-team van Red Bull moet in de achtervolging op concurrent Mercedes. In Australië bleek de Duitse renstal oppermachtig. De achterstand van Max Verstappen in die race valt niet toe te wijzen aan de Honda-motor, maar aan het chassis van Red Bull, aldus Helmut Marko.

Red Bull stond vorig jaar al gauw te boek als het team met het beste chassis. Op circuits waarop motorvermogen ondergeschikt was, zoals Monaco, stond er geen maat op Verstappen en Daniel Ricciardo. Laatstgenoemde domineerde de Grand Prix in het prinsdom in 2018.

Bij de afgelopen seizoensopener in Australië werd echter duidelijk dat het chassis van Red Bull minder is dan dat van concurrent Mercedes, stelt Red Bull-adviseur Marko. Dat komt misschien als een verrassing, maar de Oostenrijker heeft er wel een verklaring voor.

"Jarenlang hadden we niet de luxe van een krachtige motor. Daardoor zijn we met onze filosofie misschien niet goed te werk gegaan", erkent de Marko tegenover Motorsport-Magazin.

Marko wil niet te negatief zijn over het RB15-chassis, maar ziet nog volop verbeterpunten: "We zien nu waar onze zwakke punten liggen. Als je een Ferrari inhaalt op het circuit kan je moeilijk zeggen dat de auto slecht is, maar we willen niet als derde finishen. We willen winnen en komen wat betreft de prestaties van ons chassis tekort op Mercedes."

Marko kreeg dit weekend even de deksel op zijn neus na zijn optimistische en zelfverzekerde uitspraken van eerder. Tijdens de wintertests en in aanloop naar het seizoen was de Oostenrijker er al van overtuigd dat Red Bull het tweede team zou zijn achter Ferrari, en daarmee dus sneller zou zijn dan Mercedes. In Melbourne kwam Verstappen zo'n acht tienden per ronde tekort ten opzichte van de Mercedessen. Aan een nieuwe prognose waagt de Oostenrijker zich dan ook niet.

Marko "Verstappen de goedkoopste Red Bull-coureur ooit"