vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Marko: "Chassis Red Bull slechter dan dat van Mercedes"

Het Formule 1-team van Red Bull moet in de achtervolging op concurrent Mercedes. In Australië bleek de Duitse renstal oppermachtig. De achterstand van Max Verstappen in die race valt niet toe te wijzen aan de Honda-motor, maar aan het chassis van Red Bull, aldus Helmut Marko.

Red Bull stond vorig jaar al gauw te boek als het team met het beste chassis. Op circuits waarop motorvermogen ondergeschikt was, zoals Monaco, stond er geen maat op Verstappen en Daniel Ricciardo. Laatstgenoemde domineerde de Grand Prix in het prinsdom in 2018.

Bij de afgelopen seizoensopener in Australië werd echter duidelijk dat het chassis van Red Bull minder is dan dat van concurrent Mercedes, stelt Red Bull-adviseur Marko. Dat komt misschien als een verrassing, maar de Oostenrijker heeft er wel een verklaring voor.

"Jarenlang hadden we niet de luxe van een krachtige motor. Daardoor zijn we met onze filosofie misschien niet goed te werk gegaan", erkent de Marko tegenover Motorsport-Magazin.

Marko wil niet te negatief zijn over het RB15-chassis, maar ziet nog volop verbeterpunten: "We zien nu waar onze zwakke punten liggen. Als je een Ferrari inhaalt op het circuit kan je moeilijk zeggen dat de auto slecht is, maar we willen niet als derde finishen. We willen winnen en komen wat betreft de prestaties van ons chassis tekort op Mercedes."

Marko kreeg dit weekend even de deksel op zijn neus na zijn optimistische en zelfverzekerde uitspraken van eerder. Tijdens de wintertests en in aanloop naar het seizoen was de Oostenrijker er al van overtuigd dat Red Bull het tweede team zou zijn achter Ferrari, en daarmee dus sneller zou zijn dan Mercedes. In Melbourne kwam Verstappen zo'n acht tienden per ronde tekort ten opzichte van de Mercedessen. Aan een nieuwe prognose waagt de Oostenrijker zich dan ook niet.

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer