Red Bull stond vorig jaar al gauw te boek als het team met het beste chassis. Op circuits waarop motorvermogen ondergeschikt was, zoals Monaco, stond er geen maat op Verstappen en Daniel Ricciardo. Laatstgenoemde domineerde de Grand Prix in het prinsdom in 2018. Bij de afgelopen seizoensopener in Australië werd echter duidelijk dat het chassis van Red Bull minder is dan dat van concurrent Mercedes, stelt Red Bull-adviseur Marko. Dat komt misschien als een verrassing, maar de Oostenrijker heeft er wel een verklaring voor.
"Jarenlang hadden we niet de luxe van een krachtige motor. Daardoor zijn we met onze filosofie misschien niet goed te werk gegaan", erkent de Marko tegenover Motorsport-Magazin. Marko wil niet te negatief zijn over het RB15-chassis, maar ziet nog volop verbeterpunten: "We zien nu waar onze zwakke punten liggen. Als je een Ferrari inhaalt op het circuit kan je moeilijk zeggen dat de auto slecht is, maar we willen niet als derde finishen. We willen winnen en komen wat betreft de prestaties van ons chassis tekort op Mercedes." Marko kreeg dit weekend even de deksel op zijn neus na zijn optimistische en zelfverzekerde uitspraken van eerder. Tijdens de wintertests en in aanloop naar het seizoen was de Oostenrijker er al van overtuigd dat Red Bull het tweede team zou zijn achter Ferrari, en daarmee dus sneller zou zijn dan Mercedes. In Melbourne kwam Verstappen zo'n acht tienden per ronde tekort ten opzichte van de Mercedessen. Aan een nieuwe prognose waagt de Oostenrijker zich dan ook niet.
Meest gelezen