Max Verstappen koos bocht vijf uit om zijn Red Bull RB16B naast de Mercedes W12 van Lewis Hamilton te zetten in de laatste ronde van het wereldkampioenschap Formule 1 van 2021. Dat was volgens teamadviseur bepaald niet de meest logische keuze en ook niet door luxe ingegeven, zo laat hij enkele dagen na de race weten in gesprek met het Duitse Formel1 . "Als ik even terug mag komen op die bocht vijf", zo luidt hij zijn verhaal in. "Max had veel last van kramp in zijn onderbeen. Hij had zijn voet niet meer volledig onder controle en wist niet hoe die situatie zich zou ontwikkelen. Daarom viel hij meteen al aan."
Voordeel Verstappen
"Normaal gesproken zou je dat daar niet doen, omdat je Hamilton dan de kans geeft om met gebruik van zijn DRS te counteren", verduidelijk Marko. Die redenering gaat, als hij tenminste spreekt over de laatste ronde en niet over de gehele race, echter mank. In de twee ronden na een safety car-periode kunnen coureurs zich immers niet beroepen op hun DRS-systeem. Toen Verstappen zijn auto daadwerkelijk naast die van Hamilton had gezet, kon Verstappen het voordeel van zijn zachte banden optimaal benutten: "In bocht vijf heb je veel grip nodig bij het uitaccelereren, iets waar wij op terug konden vallen met de zachte banden."
Meest gelezen