Iets minder dan een week na de voor Red Bull teleurstellend verlopen Grand Prix van Turkije blikt Marko uitgebreid terug op de race nabij Istanbul. Het was een raar weekend, met spekglad nieuw asfalt en daarbovenop ook nog eens wisselende weersomstandigheden. Eerder hekelde hij Verstappen al vanwege de fouten die de Nederlander maakte, maar de Oostenrijker weet ook maar al te goed dat Red Bull als team ook flink wat fouten heeft gemaakt, zo geeft hij toe in gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport . "Het ontbrak Red Bull aan routine en bedachtzaamheid", zo begint Marko zijn analyse na afloop van de race. Het begon volgens hem al bij de kwalificatie. Tot halverwege Q3 waren alle andere uitkomsten dan een poleposition voor Max een verrassing geweest. Marko verzucht: "Sergio Perez ging in Q3 met intermediate banden op weg en zette meteen een snelste eerste sector neer. Dat irriteerde ons", herinnert hij zich. "Max zei meteen dat hij in dat geval ook naar intermediates wilde, maar op dat moment had hij zelf twee beste sectortijden neergezet op de regenbanden." En toen werd volgens Marko de eerste grote fout van het weekend gemaakt door Red Bull. "Als hij geen pitstop had gemaakt, dan had hij die ronde ongeveer dezelfde rondetijd gereden als hij later op de intermediate banden deed. Als hij buiten was gebleven op de regenbanden, dan had hij beter in zijn ritme gezeten en de snelste tijd kunnen rijden", denkt de adviseur. Na de strategische blunder van Red Bull tijdens de kwalificatie moest Verstappen bij de start van de race op de blaren zitten en kwam hij niet goed weg. Daarna moest hij ook na een eigen fout bij het inhalen van Perez op de blaren zitten en kwam hij ongepland binnen voor nieuwe banden. Toen deed de volgende Red Bull-blunder zich aan, en werd de voorvleugel van Verstappen he-le-maal verkeerd afgesteld. "De nieuwe voorvleugel die we gebruikten, als je daar de afstelling van aanpast, dan moet je de andere kant opdraaien dan bij de oude voorvleugel. In plaats van meer downforce gaven we Max juist minder downforce aan één kant", zucht Marko. Ook de keuze van Red Bull daarna, toen Max wederom nieuwe banden ging halen omdat zijn verkeerd afgestelde voorvleugel zorgde voor een toename van de bandenslijtage, was volgens Marko verkeerd. Net als Lewis Hamilton en Sergio Perez had de Nederlander geen tweede pitstop moeten maken, zo is hij van mening. "We hadden door moeten blijven rijden tot de intermediate banden vanzelf slicks waren geworden, ondanks het feit dat de rechter voorband het zwaar te kreeg door de verkeerde afstelling", aldus Marko, die ongetwijfeld hoopt op verbetering tijdens de laatste drie races van het seizoen. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen