Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko fel: "Hamilton is alleen dominant vanwege zijn materiaal"

Red Bull-adviseur Helmut Marko vindt dat het tijd wordt dat de coureurs en niet het materiaal het verschil gaan maken in de Formule 1.

Sinds 2014 is het Mercedes dat de Formule 1 volledig domineert. Hier en daar kwamen er wat plaagstootjes van de concurrentie, maar aan het einde van de rit waren het altijd de Silver Arrows die er met de titels vandoor gingen. Al zes keer op rij werden ze wereldkampioen bij de constructeurs. In die zes seizoenen tijd was het Lewis Hamilton die vijf keer wereldkampioen werd bij de coureurs. Alleen teamgenoot Nico Rosberg wist hem in 2016 van de titel af te houden. Volgens Helmut Marko hadden de twee coureurs dat louter te danken aan het superieure materiaal dat ze tot hun beschikking hadden. "In 2014 werden de hybride motoren geïntroduceerd", zo begint de Oostenrijker zijn verhaal tegenover Der Spiegel. "Mercedes wist deze gecompliceerde techniek vanaf het begin beter dan wie dan ook te doorgronden", zo concludeert Marko, die wel benadrukt dat dat op zich een knappe prestatie is, al is het niet goed voor de sport. De 77-jarige Red Bull-adviseur wil niet zeggen dat Hamilton geen goede coureur is, maar meent wel dat zijn materiaal de oorzaak is van zijn hegemonie. "Zijn enorme dominantie komt voort uit de betere motor van Mercedes." Van een kampioenschap is bij de coureurs volgens Marko in feite dan ook geen sprake. "Op dit moment vindt er geen wereldkampioenschap plaats voor de coureurs, maar juist een wereldkampioenschap voor de engineers", zo luidt de conclusie van de Oostenrijker, die van mening is dat de fans het anders willen zien. Marko voert meteen een mogelijke oplossing aan voor het probleem. "Niet de techniek, maar de coureur moet er bovenuit steken, want dat is wat de fans interesseert, dat is wat hen fascineert. Telemetrie en data moet een minder grote rol gaan spelen en radiocontact moet afgeschaft worden", zo luidt zijn drastische oplossing. Tot slot vergelijkt de Red Bull-adviseur de huidige Formule 1-bolides met zelf rijdende auto's. "Deze F1-wagens komen veel dichter in de buurt bij hetgeen dat Google en dat soort bedrijven willen bereiken. Alles wordt bepaald door de engineers, en dat hoort niet zo te zijn. De toeschouwers willen niet de beste engineers, maar de beste coureurs aanschouwen." Horner en Marko zijn enthousiast over Albon, maar is dat wel terecht? Dat en veel meer, zoals de vooruitblik op de Belgische Grand Prix, hoor je in de nieuwste RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje