Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Marko: 'Gedrag Hamilton leidde tot het ontslag van Masi'

Helmut Marko heeft zijn mening gegeven over het ontslag van Michael Masi. Volgens hem is de voormalig wedstrijdleider een slachtoffer en heeft het gedrag van Lewis Hamilton na de GP van Abu Dhabi mede bijgedragen aan zijn ontslag.

Brawn Marko Barcelona
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Na de Grand Prix van Abu Dhabi, die controversieel eindigde met een safety car die net voor het einde naar binnen ging, waarna Max Verstappen de titel nog kon afsnoepen van Lewis Hamilton, ging de FIA op onderzoek uit.

Wedstrijdleider Michael Masi werd vervolgens uit zijn functie gezet en er komen twee andere wedstrijdleiders voor terug. In gesprek met het Duitse RTL geeft Helmut Marko aan dat hij het niet eerlijk vindt dat Masi uit zijn rol is gezet.

"Ik vind het niet kloppend. Je moet juist kijken naar zijn verrichtingen door de jaren heen. Als Masi alles wat ze nu in gaan voeren al tot zijn beschikking had, dan was het voor hem ook makkelijker geweest om te beslissen", zo doelt hij op de nieuwe maatregelen. "Een videoscheidsrechter en een adviseur aan zijn zijde. Michael wordt daar nu voor opgeofferd."

Mercedes had pech, maar dat gebeurt soms

Marko snapt dat het een lastige situatie was, maar beschrijft dat een safety car of rode vlag nou eenmaal altijd in het nadeel is van een van de partijen. Eerder in het jaar profiteerde Hamilton daar nog van. "De situatie was voor Mercedes ongelukkig, maar de safety car is altijd een nadeel voor iemand."

"Kijk maar in Imola, daar kon Hamilton juist weer profiteren. Degene die een voordeel heeft van de safety car, is tevreden. Degene die dat niet had, niet. Het systeem moet dan ook objectiever worden. De eerste stappen zijn gezet, maar of het gaat werken moeten we nog zien."

Gedrag Hamilton deed Masi de das om

Na de slotrace van vorig jaar hield Hamilton zich angstvallig stil. Velen vroegen zich af of hij misschien zou gaan stoppen, maar Marko geen moment. Volgens hem was het duidelijk wat de Brit met zijn periode van stilte wilde bereiken.

"Er waren duidelijke aanwijzingen dat Hamilton niet zou stoppen, omdat er geen beweging was op de coureursmarkt. Als Hamilton had laten weten aan Mercedes dat hij een stap terug zou doen, dan zouden ze massaal op zoek zijn gegaan naar een vervanger. Dat was echter niet te merken."

Volgens Marko was het doel van Hamilton dan ook helder: "Hij wilde door zijn stilte alleen maar zijn onvrede tonen over de situatie en de beslissingen. Een deel van dat gedrag heeft vervolgens ook toe geleid dat Masi uiteindelijk uit zijn rol is gezet."

Beluister hieronder de nieuwste podcast!

Verstappen en Red Bull speelden verstoppertje

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid terug op de testdagen in Barcelona.

27 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull