Na een succesvolle periode, waarin Red Bull samen met motorleverancier Renault vier jaar op rij wereldkampioen werd, ging de relatie tussen de twee partijen steeds verder achteruit. Het leidde aan het einde van 2018 uiteindelijk tot een echtscheiding, waarna Red Bull besloot verder te gaan met motorleverancier Honda. Daar waar het Oostenrijkse team gedurende haar samenwerking vaak te kampen had met problemen met de betrouwbaarheid van de Franse krachtbron, zo bleven diezelfde problemen dit jaar bij de Honda-motor uit. Zowel klantenteam McLaren als Renault hadden echter nog steeds te kampen met betrouwbaarheidsproblemen. Bovendien zakte Renault vergeleken met vorig seizoen van de vierde naar de vijfde plaats in het kampioenschap en werd het ingehaald door klantenteam McLaren. Red Bull-adviseur Helmut Marko, waarvan bekend is dat hij het uiten van kritiek niet schroomt, ziet een jaar na de scheiding tussen zijn team en Renault dat er nog weinig veranderd is aan de kant van de Fransen. De houding van de equipe is volgens hem nog steeds niet goed genoeg. "Red Bull heeft enkele succesvolle, maar ook zeker tegenvallende jaren gekend gedurende de samenwerking met Renault. Er waren veel problemen bij het Franse team, dusdanig veel dat ze zich genoodzaakt zagen Alain Prost aan te stellen, maar vergeleken met de laatste periode bij ons, is er daar nog steeds niets veranderd", aldus de trap na van Marko tegenover Motorsport.com .
Meest gelezen