Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko: "Geen zorgen om motor Verstappen na Oostenrijkse GP"

Max Verstappen zegevierde in Oostenrijk na een zinderende inhaalrace. Daarbij mocht hij van Honda alles uit de motor halen, gedurende de tweede helft van het race. Volgens Helmut Marko heeft de extra belasting van de power unit geen gevolgen voor de inzet hiervan in de komende races.

Red Bull-adviseur Helmut Marko geniet nog altijd na van de inhaalrace van Max Verstappen op de Red Bull Ring. Hij schaart de prestatie van de Nederlander tussen de drie beste races uit de geschiedenis van zijn team, waarin hij Verstappen nog een tweede keer noemt. "Max liet een dergelijke inhaalrace al eens zien in 2017, toen hij in Austin Kimi Raikkonen via de binnenkant inhaalde en een straf kreeg. Vettel reed in 2012 tijdens de Grand Prix van Brazilië ook een spetterende inhaalrace, nadat hij in de openingsronde door Bruno Senna werd aangetikt", laat de Oostenrijker in gesprek met Motorsport-Total weten. Verstappen kreeg op jacht naar de eerste Red Bull-Honda zege van de Japanse motorleverancier het commando om met een agressievere motorstand te rijden. Hierdoor kreeg hij in de cruciale fase van de race de beschikking over meer vermogen. "Dat was volledig binnen de veilige marge van de nieuwe motor. Deze heeft slechts enkele paardenkrachten meer, maar kan wel langer op maximaal vermogen worden gebruikt. In Frankrijk wisten we het potentieel van de motor, om wat voor reden dan ook niet te benutten, toen moesten we in een veilige modus rijden. Hierdoor kwamen we daar aanzienlijk slechter voor de dag." Verstappen keek na zijn pitstop op de Red Bull Ring tegen een achterstand van ongeveer vijftien seconden aan ten opzichte van leider Charles Leclerc. Vanaf de vierde positie moest hij het gat richting achtereenvolgens Sebastian Vettel en Valtteri Bottas dichten, alvorens de Nederlander kansmaakte op de zege. Toen het team doorkreeg dat er meer te halen was dan een derde of vierde plaats, gaf Honda groen licht om de motor zwaarder te belasten. "Honda heeft toen al het vermogen dat beschikbaar was vrijgegeven. Dit betekent echter niet dat we een race eerder van motor moeten wisselen. De levensduur is hierdoor niet extreem aangetast", aldus Marko die zich geen zorgen maakt over de krachtbron van Verstappen.

Viaplay
x
RN365-podcast Hongerige Verstappen jaagt op primeur in onvoorspelbaar China