Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Stiermarken
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Helmut Marko

Marko gelaten onder gedwongen vleugelaanpassingen: "Het oude liedje"

Red Bull moet aan de slag om de (te) flexibele achtervleugels van de RB16B aan te passen en dus stijver te maken. Dit om te voldoen aan de nieuwe, zwaardere stresstest voor die achtervleugels.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Eerder deze week maakte de FIA bekend dat men twee bepalende tests om de stijfheid van de achtervleugels te testen ging verscherpen. Dit kwam nadat Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Spanje over de 'bendy' achtervleugel had gesproken. Een veel waarschijnlijkere aanleiding is echter dat de FIA bij de scrutineering na de Grand Prix van Portugal bepaalde zaken heeft ontdekt aan de achtervleugel van de AlphaTauri van Pierre Gasly, een auto die qua ontwerpfilosofie door de samenwerking met Red Bull veel met de auto van onder andere Max Verstappen deelt.

Geen enkele auto is illegaal bevonden, maar toch zag de FIA reden om de tests aan te scherpen. En ja, Red Bull werd daardoor geraakt, zo bevestigde teamadviseur Helmut Marko eerder al. Echter, ten overstaan van het aan RacingNews365 gelieerde Motorsport-Magazin haalt Marko er zijn schouders over op en nuanceert hij de gevolgen ervan.

"Het is weer het oude liedje. In de jaren waarin we kampioen werden, zijn we ook zo'n twee tot drie keer verzocht onze voorvleugels aan te passen. De FIA formuleert regels, en de Formule 1-teams zoeken de grenzen daarvan op. Het is ook niet iets dat alleen Red Bull raakt, maar ook andere teams. Ik denk zelfs dat er teams zijn die harder door de nieuwe reglementen worden getroffen."

Marko gaat ervan uit dat zijn team slechts 'kleine aanpassingen' moet doen. Gevraagd wat het in tijd per ronde gaat schelen, moet de Oostenrijker een antwoord schuldig blijven. Van de drie tienden winst op de rechte stukken waar Hamilton in Spanje over repte, zou klaarblijkelijk geen sprake zijn.

"We gaan momenteel na wat ons de aanpassingen zullen kosten, maar het zal niet zoveel zijn dat het bepalend is voor de strijd om de wereldtitel", zo legt hij uit. Omdat de nieuwe reglementen gefaseerd ingaan - vanaf 15 juni met een marge van 20% en vanaf 15 juli zonder enige speling - lijkt Marko uit te sluiten dat men twee nieuwe achtervleugels ontwikkelt. Want als de huidige vleugel nu nog voldoet, is daar geen noodzaak toe.

"We moeten eerst nagaan of we momenteel misschien niet al binnen die marge van 20% blijven", aldus Marko, die normaals zijn schouders over dit alles ophaalt: "We hebben eerder met dit bijltje gehakt en zoals ik zei, zal het ons niet direct de wereldtitel kosten."

"Ik weet niet hoeveel technische mensen de FIA in dienst heeft, maar dat zijn er sowieso minder dan de F1-teams. Ze nemen het op tegen een heel peloton aan technische slimmeriken. Sommigen voldoen zo volledig mogelijk aan de reglementen, anderen proberen ze binnen het toelaatbare een beetje te omzeilen, maar nooit is daarbij sprake van kwaadaardige opzet."

Max Verstappen vocht als een leeuw op het circuit van Barcelona, maar het was net niet genoeg voor de zege. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen en zien we Perez zich ook melden aan het front? Dit en nog veel meer in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

11 reacties

    x