Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko gelaten onder gedwongen vleugelaanpassingen: "Het oude liedje"

Red Bull moet aan de slag om de (te) flexibele achtervleugels van de RB16B aan te passen en dus stijver te maken. Dit om te voldoen aan de nieuwe, zwaardere stresstest voor die achtervleugels.

Eerder deze week maakte de FIA bekend dat men twee bepalende tests om de stijfheid van de achtervleugels te testen ging verscherpen. Dit kwam nadat Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Spanje over de 'bendy' achtervleugel had gesproken. Een veel waarschijnlijkere aanleiding is echter dat de FIA bij de scrutineering na de Grand Prix van Portugal bepaalde zaken heeft ontdekt aan de achtervleugel van de AlphaTauri van Pierre Gasly, een auto die qua ontwerpfilosofie door de samenwerking met Red Bull veel met de auto van onder andere Max Verstappen deelt. Geen enkele auto is illegaal bevonden, maar toch zag de FIA reden om de tests aan te scherpen. En ja, Red Bull werd daardoor geraakt, zo bevestigde teamadviseur Helmut Marko eerder al . Echter, ten overstaan van het aan RacingNews365 gelieerde Motorsport-Magazin haalt Marko er zijn schouders over op en nuanceert hij de gevolgen ervan. "Het is weer het oude liedje. In de jaren waarin we kampioen werden, zijn we ook zo'n twee tot drie keer verzocht onze voorvleugels aan te passen. De FIA formuleert regels, en de Formule 1-teams zoeken de grenzen daarvan op. Het is ook niet iets dat alleen Red Bull raakt, maar ook andere teams. Ik denk zelfs dat er teams zijn die harder door de nieuwe reglementen worden getroffen." Marko gaat ervan uit dat zijn team slechts 'kleine aanpassingen' moet doen. Gevraagd wat het in tijd per ronde gaat schelen, moet de Oostenrijker een antwoord schuldig blijven. Van de drie tienden winst op de rechte stukken waar Hamilton in Spanje over repte, zou klaarblijkelijk geen sprake zijn. "We gaan momenteel na wat ons de aanpassingen zullen kosten, maar het zal niet zoveel zijn dat het bepalend is voor de strijd om de wereldtitel", zo legt hij uit. Omdat de nieuwe reglementen gefaseerd ingaan - vanaf 15 juni met een marge van 20% en vanaf 15 juli zonder enige speling - lijkt Marko uit te sluiten dat men twee nieuwe achtervleugels ontwikkelt. Want als de huidige vleugel nu nog voldoet, is daar geen noodzaak toe. "We moeten eerst nagaan of we momenteel misschien niet al binnen die marge van 20% blijven", aldus Marko, die normaals zijn schouders over dit alles ophaalt: "We hebben eerder met dit bijltje gehakt en zoals ik zei, zal het ons niet direct de wereldtitel kosten." "Ik weet niet hoeveel technische mensen de FIA in dienst heeft, maar dat zijn er sowieso minder dan de F1-teams. Ze nemen het op tegen een heel peloton aan technische slimmeriken. Sommigen voldoen zo volledig mogelijk aan de reglementen, anderen proberen ze binnen het toelaatbare een beetje te omzeilen, maar nooit is daarbij sprake van kwaadaardige opzet."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal