In aanloop naar de Japanse Grand Prix hebben Red Bull en Honda alles op alles opgezet om een zo perfect mogelijke bolide aan de start van het weekend te laten verschijnen. Kosten noch moeite werd gespaard: in Rusland werd alvast een nieuwe verbrandingsmotor geïntroduceerd en naar Japan werd een nieuwe soort brandstof en enkele aerodynamische updates meegenomen. Tijdens de eerste vrije training leken al deze updates nog niet helemaal tot hun recht te komen. Max Verstappen sloot de eerste oefensessie in Japan namelijk af als vijfde, met een achterstand van ruim 1,3 seconden op Mercedes-coureur Valtteri Bottas. De tweede vrije training zorgde, tot vreugde van menig Red Bull-fan, voor een minder negatief beeld. Nog steeds was het Mercedes dat met de scepter zwaaide, maar in het kielzog van de Silver Arrows wist Verstappen met zijn geupdate RB15 redelijk aan te sluiten. Red Bull-adviseur Helmut Marko gaf eerder al aan dat Red Bull momenteel nog te kort komt op Mercedes . Over de werking van de nieuwe updates durft hij nog geen harde uitspraken te doen, maar toch is hij gematigd positief: "We hebben nog geen precieze vergelijkingen kunnen maken met onze vorige races, maar op het eerste gezicht, lijkt de nieuwe brandstof een verbetering met zich mee te brengen", aldus de Oostenrijker tegenover ORF .
Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tim en Tom Coronel, Joe van Burik en Jeroen van Inkel uitgebreid vooruitblikken op de Grand Prix van Japan.
Meest gelezen