Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull lijkt oplossing voor motorprobleem gevonden te hebben

Het lijkt erop dat Red Bull progressie boekt in de politieke Formule 1-discussie omtrent de bevriezing van de motorontwikkeling. De toekomst wordt voor het team daardoor een stuk minder onzeker.

Het plan van Red Bull was duidelijk nadat Honda besloot om per 2022 uit de sport te stappen. Het team van Max Verstappen en Alexander Albon wilde gewoon verder met de Japanse krachtbronnen, maar dan in eigen beheer. Dat zou inhouden dat het team het intellectuele eigendom overkoopt van Honda en vervolgens zelf onderhoudt. In dat scenario eiste Red Bull wel een ontwikkelingsstop na 2021, zodat het niet zakken met geld moest betalen voor de verder ontwikkeling voordat de nieuwe motorformule zou worden ingevoerd. Dat idee zorgde echter voor verzet bij de andere motorleveranciers, voornamelijk bij Renault en Ferrari. In dat scenario zou de volgende motorupdate, aan het begin van 2021 dus de laatste zijn. Met die motor zou de rest van de motorleveranciers dus nog jaren door moeten, voordat de nieuwe regels omtrent motoren in zouden gaan. Mercedes kon zich daar wel in vinden, omdat het toch superieur is als het aan komt op de krachtbron. Renault, en zeker Ferrari, niet. Nu lijkt er achter de schermen toch progressie te zijn geboekt in de onderhandelingen. Auto Motor und Sport meldt aan de hand van quotes van de heer Marko dat Ferrari, Renault en Red Bull toenadering hebben gevonden. Zij kunnen zich nu toch wel vinden in een bevriezing van de ontwikkeling van de motoren, zij het niet aan het einde van 2021, maar aan het begin van 2022. In dat scenario kunnen ze dus nog twee keer, begin 2021 en begin 2022, de motor verbeteren. Twee updates, waarmee iedereen blijkbaar tevreden is. Bovendien stapt men in 2022 over op andere, duurzamere brandstof. Ook daarvoor is nog een motorupdate nodig. Of Red Bull daarvoor nog een nieuwe vermogensboost zal krijgen van Honda in 2022, is onwaarschijnlijk. Dan moet het dus wel wat inleveren op de concurrentie in het jaar dat de nieuwe technische regels ingaan. Helmut Marko heeft er bij de concurrenten op aangedrongen om akkoord te gaan met het nieuwe idee. "Anders zou het het einde van het Red Bull-Formule 1-project betekenen", heeft hij hen verzekerd. De nieuwe motorregels, die gepland stonden voor 2026, worden misschien naar voren gehaald naar 2025. Op dat gebied is er echter nog veel onzekerheid en zullen we de komende maanden meer nieuws krijgen. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi