Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko hekelt Wolff en Mercedes en dreigt met tegenprotest

Er komt maar geen einde aan de discussie over de flexibele achtervleugels in de Formule 1. Mercedes dreigde afgelopen weekend dat ze volgende week in Bakoe wel eens in protest zouden kunnen gaan, maar als het aan Helmut Marko ligt, dan krijgt Mercedes die bal van Red Bull teruggekaatst. Daarbij kijkt de Red Bull-adviseur vooral naar de voorvleugel van het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.

Tijdens het Grand Prix-weekend brandde de discussie over 'flexibele' achtervleugels plots helemaal op. Mercedes wees naar Red Bull, dat volgens de kampioenen misbruik zou maken van een flexibele achtervleugel en daar tijdswinst mee zou behalen. De FIA kwam na dat weekend met de aankondiging dat de tests zouden worden aangescherpt. De teams krijgen tot 15 juni om aan de nieuwe regels te voldoen en dus kunnen degenen met een te flexibele achtervleugel daar ook in Bakoe nog van profiteren. Dat is het weekend waar de snelheid op de rechte stukken extra belangrijk is, want in Azerbeidzjan kan motorvermogen wel eens de doorslag geven. Die extra paar kilometers per uur die door een flexibele achtervleugel er bij komen, kunnen ook een mooi aandeel hebben. Toto Wolff gaf aan dat er wel eens een protest kan komen in Bakoe. Dat zit Marko, net als overigens de gehele achtervleugelsaga, zeer dwars. Hij wijst daarbij naar het DAS-systeem waar Mercedes in 2020 mee reed. "Het hoort bij de Formule 1 dat teams goed kijken naar de concurrentie als die iets speciaals op hun wagen hebben zitten. Dat hebben we vorig jaar ook gedaan met Mercedes toen zij met het DAS-systeem op kwamen dagen!" "Toen verklaarde de FIA het systeem niet legaal, maar mocht het team er toch nog de rest van het seizoen mee rond rijden. We hebben dat destijds geaccepteerd, maar waarom accepteert Mercedes nu niet dat het met onze achtervleugel precies hetzelfde verhaal is?" Overigens klopt het niet wat Marko zegt. Het DAS-systeem werd wel degelijk legaal verklaard, maar werd voor 2021 wel verboden en er werd een passage aan het technische reglementenboek toegevoegd om een vergelijkbare innovatie in de toekomst te weren. De Red Bull-adviseur is niet bepaald blij met Mercedes, zeker omdat zij volgens hem precies hetzelfde doen met hun voorvleugel. Hij dreigt dan ook met een protest tegen Mercedes. "We verwachten dat de tests voor de flexibiliteit van de voorvleugels ook zullen worden aangescherpt, dat is wel net zo eerlijk. Zeker de voorvleugel van het team van Toto is de grootste wiebelkandidaat van allemaal! Ook daar is er zeker een mogelijkheid voor een protest", zo dreigt hij.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal