Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko hield hart vast bij kamikazestart Perez: "Hij had Verstappen kunnen uitschakelen!"

Red Bull-adviseur Helmut Marko is van mening dat de Grand Prix van Miami zonder de safety car heel anders had kunnen aflopen.

Verstappen Miami SQ
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen werd in Miami een keer op de baan verslagen door een collega. Het was en passant Lando Norris, die daarmee zijn eerste Grand Prix-overwinning op zijn naam schreef. McLaren had een grote upgrade meegenomen naar de Verenigde Staten en die werkte goed.

In zijn column voor Speedweek bespreekt Red Bull-adviseur Helmut Marko het Grand Prix-weekend in Miami, met de verrassende winst van Norris:  "Er was geen duidelijk beeld in de sprintrace (van Norris, red.), omdat Lewis Hamilton Norris raakte. Dit betekende dat zijn ware snelheid niet zichtbaar was. Ook in de GP had hij een slechte startpositie. Bij een foutloze kwalificatie zou hij vooraan hebben gestaan ​​en zou het veel moeilijker zijn geweest. Natuurlijk profiteerde Norris van de safety car-fase, maar McLaren was ook qua racepace beter dan wij."

En vervolgens ging het in de race bijna mis voor beide Red Bull-coureurs, omdat Perez zich verremde in de eerste bocht en op een haar na Verstappen miste. "Toen Perez na de start in de eerste bocht bijna een crash veroorzaakte, dacht ik bij mezelf: 'In godsnaam!' Het deed me denken aan Mexico, waar de Checo ook zo'n manoeuvre deed in de eerste bocht. Godzijdank is het goed afgelopen, het zou natuurlijk ons Waterloo zijn geweest, als hij Max had uitgeschakeld. Het feit dat Leclerc geen goede start kende, verleidde Checo tot deze actie."

"Over het geheel genomen liet Checo een goede race zien: zijn achterstand was aanvaardbaar. En hij had ook het geluk dat Carlos Sainz een tijdstraf kreeg, waardoor hij opschoof naar de vierde plaats, vanwaar hij startte. Wat indrukwekkend was, was hoe hij Norris achter zich hield in de veel snellere auto."

'Groot verschil tussen sneller zijn én kunnen inhalen'

Marko betwijfelt of Norris ook de race gewonnen had als de safety car niet naar buiten zou zijn gekomen. "Als de safety car niet was ingezet, zou het krap zijn geweest. Want er is een groot verschil tussen sneller zijn én kunnen inhalen. En je kon zien dat Norris er niet in slaagde Perez in te halen. Maar toen hij de pits inkwam, zag je welke tijden Norris kon rijden."

Ondanks de snelheid van McLaren, had Verstappen volgens de Oostenrijker de overwinning gepakt. "Als Max vooraan was gebleven zou het zeker een spannende race zijn geweest. Ik denk dat hij Norris achter zich had kunnen houden ondanks dat McLaren een betere racepace en betere topsnelheid had. Vooraan had hij een relatieve voorsprong van elf seconden op hem."

"Red Bull Racing verloor het grootste deel van de tijd in de eerste bocht en Max vertelde ook dat ze het hele weekend niet in staat waren de juiste balans in de auto te krijgen om de nodige grip op te bouwen. We hadden niet de snelste auto en zelfs voordat Max het paaltje raakte, lagen we qua snelheid nog maar net voor op de Ferrari. Het had niets met de temperaturen te maken, die waren relatief constant", zo sluit Marko af.

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training