Renault is anno 2023 nog altijd niet zo competitief als gehoopt. Hoewel ze in de afgelopen jaren zo af en toe een podiumplaats en zelfs een verdwaalde overwinning wisten te pakken, lijkt het '100 races-plan' nog niet helemaal te lopen zoals gehoopt. Onlangs werd er zelfs door de F1-teams gekeken om de regels omtrent de motorbevriezing iets te veranderen voor een team met 'een achterstand'.
Hoewel er nooit officieel is gezegd om welk team het gaat, is in de F1-paddock algemeen bekend dat het om de Renault-motor gaat. Wat moet er veranderen bij Alpine om weer competitief te zijn? Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft wel wat advies voor de voormalige partner (als motorleverancier) van het Oostenrijkse topteam.
"Ik begrijp de problemen van Alpine volledig", zo trapt hij af in het gesprek met Sport1. "Dit gaat niet alleen over de performance van de motor. Als de achterstand te groot is, dan moet je je afstelling veranderen om te compenseren voor het verlies van snelheid op de rechte stukken, wat zo drie tienden kan schelen. Dat heeft weer invloed op de karakteristieken van de auto."
Anderen bekeken ook:
De oplossing van Marko
Marko oppert een oplossing voor Alpine: de verkoop van Team Enstone aan een van de potentiële toetreders tot de Formule 1. Zo hoeft er geen lastig proces te komen voor een elfde team op de grid, maar is de wens van ten minste één nieuwe partij wel vervuld. "Andretti zou Alpine moeten kopen", vindt de man uit Graz.
"Dat zou het beste zijn voor iedereen. De Formule 1 behoudt dan de tien teams, Andretti kan eindelijk toetreden en Renault blijft dan nog betrokken bij de sport", zo concludeert Marko zijn advies voor het Franse team, momenteel zesde in het klassement.
Ook interessant:
Verstappen controleert en bepaalt alles in de Formule 1
Ook in de zomerstop gaat onze F1-podcast door! Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk blikken tijdens deze eerste zomerspecial terug op de eerste seizoenshelft. Beluister 'm snel via de player hieronder.
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!