Twee wagens werden gediskwalificeerd na de GP van de Verenigde Staten vanwege een te ver afgesleten vloerplank. Max Verstappen liep daar poleposition mis vanwege het overschrijden van track limits en ook in Qatar waren track limits het gesprek van de dag, met de verhoogde kerbstones daar. Red Bull-adviseur Helmut Marko is niet te spreken over al die regels. Te beginnen met de vloerplanken. Slechts vier wagens werden gecontroleerd, waaronder die van Max Verstappen, die werd goedgekeurd.
"We moeten de meetprocedure hiervoor aanpassen, maar daarvoor moeten de regels aangepast worden zodat het makkelijker wordt", zegt Marko bij Motorsport Magazine. "Dan kan men tegelijkertijd ook naar die witte lijnen kijken, de track limits. Dit is een miljardensport en dan zijn er veel van die onbegrijpelijke dingen die in de weg staan."
Ook de straf die meestal wordt uitgedeeld voor het overschrijden van de track limits, vijf seconden tijdstraf, kan niet op goedkeuring van Marko rekenen. "Je krijgt vijf seconden, maar je rijdt wel meer dan vijf seconden weg van de andere coureur. Dat zijn van die banale dingen."
Om het overschrijden van track limits tegen te gaan, werden in Qatar bijvoorbeeld de kerbstones verhoogd. "Bij enkele wagens hebben die het chassis geruïneerd." Als het aan Marko ligt ie er een eenvoudige oplossing. "Laten we gewoon de volledige baan gebruiken", dus geen track limits. "Op een gegeven moment gaan de coureurs toch langzamer als ze te ver zitten."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!