Na de Grand Prix van Italië gingen alle alarmbellen af bij Red Bull. Max Verstappen en Sergio Perez kwamen er door balansproblemen niet aan te pas, waarna Red Bull wel stelde dat ze weten wat de oorzaak van het probleem is. De eerste dag in Azerbeidzjan zag er hoopgevend uit, maar Helmut Marko stelt dat er nog geen oplossing is.
"We weten dat we ergens een verkeerde afslag hebben genomen”, vertelt Marko tegenover Motorsport-Total. “We werken hard om terug te komen. Aan het begin van het jaar pakten we drie 1-2'tjes met een auto waarvan veel mensen dachten dat het de volgende seriewinnaar zou worden. Toen ontdekten we dat de auto een beetje een diva was, in de woorden van Toto Wolff."
Een oplossing is echter niet zomaar gevonden, onthult Marko, die stelt dat Red Bull het probleem nog niet volledig begrijpt. Eerder riep hij juist dat Red Bull weet waar het aan ligt. "Als we precies wisten wat het probleem was, hadden we het al opgelost. Het afstellen van het chassis is binnen de ground effect-reglementen erg complex geworden. Het hele concept van de auto reageert meteen op elke aanpassing die je doorvoert. De banden krijgen bijvoorbeeld snel last van graining. Dat is waar Max het ook over heeft. De competitiviteit vermindert niet met een kleine aanpassing, maar vooral omdat het impact heeft op vele andere factoren. Zeker als het niet 100 procent klopt."
Red Bull moet dus terug naar de tekentafel en hoeft van Marko niet aan een update met downforce te denken. "Het heeft geen zin om updates met meer downforce mee te nemen. Eerst moet het probleem met de auto opgelost worden."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!