Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Helmut Marko

Marko: "McLaren profiteert enorm van regelwijzigingen"

Het budgetplafond heeft enorme gevolgen voor de topteams Mercedes, Ferrari en Red Bull. Zij zien hun budget halveren. McLaren kan wel eens de grote winnaar worden, voorspelt Helmut Marko.

Het budgetplafond bedraagt volgend jaar 145 miljoen dollar en wordt in de komende jaren verder verlaagd naar 140 en 135 miljoen dollar, hetgeen grote gevolgen heeft voor de topteams in de Formule 1.

Voor de grote teams begint reeds nu een moeilijk proces. Ze moeten hun organisaties binnen zes maanden inrichten op het budgetplafond. Daarbij moet alles tegen het licht worden gehouden, waaronder het personeelsbestand. "AlphaTauri hoeft niet te krimpen", aldus Helmut Marko in gesprek met Auto Motor und Sport. "Ze mogen blij zijn dat ze 135 miljoen kunnen uitgeven. Maar Red Bull Racing moet in omvang kleiner worden."

Marko beschouwt McLaren als de grote winnaar van de hervormingen. Het traditierijke team hoeft niet zoveel mensen te ontslaan als Mercedes, Ferrari of Red Bull, hun teamstructuur zou perfect passen bij de onlangs gemaakte afspraken. "Bovendien, wanneer McLaren overstapt van Renault naar Mercedes-motoren, kan het team enkele homologatieregels omzeilen en ingrijpen in gebieden die voor anderen gesloten zijn. Er zijn mazen in de wet", meent de Oostenrijker.

Desalniettemin verwacht hij niet dat de pikorde van de ene op de andere dag verandert: "McLaren komt dichterbij. Ze zijn goed gepositioneerd qua personeel en technologie. En ze hebben vanaf volgend jaar een competitieve motor. Maar dat werkt nog niet meteen in hun voordeel van het ene op het andere jaar."

2 reacties