Dat de Honda-motor nog niet aan de krachtbron van Mercedes kan tippen, is terug te zien in de cijfers. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas gaan aan kop in de strijd om het wereldkampioenschap en boekten in totaal negen overwinningen in elf races. Die andere twee races werden gewonnen door een coureur met een Honda-motor achterin, namelijk door Red Bulls Max Verstappen op Silverstone en door AlphaTauri's Pierre Gasly op Monza. Helmut Marko zal blij zijn dat twee van zijn pupillen een race wisten te winnen, maar had de achterstand op Mercedes niet zien aankomen. "Dit seizoen waren er twee dingen verrassend", begint Marko zijn uitleg in gesprek met Motorsport-Magazin . "Dat is allereerst dat de stap die Mercedes heeft gezet wederom groot is. Dat komt denk ik doordat ze er niet zeker van waren of Ferrari's motor (die illegaal zou zijn geweest, red.) wel verboden zou worden door de FIA. Daardoor hebben ze erg hun best gedaan om de motor te verbeteren en hebben ze een grotere stap gezet dan Honda. Honda heeft ons geleverd wat ons was beloofd, maar door de progressie van Mercedes liepen we weer achter de feiten aan." Maar er zijn meer redenen dat Mercedes voor Red Bull staat. "Hetgeen wat wij in de windtunnel meten, kwam niet overeen met wat wij op het circuit zagen. Dat kregen we niet in orde vanwege de kalender van dit jaar. Als je drie races achter elkaar rijdt, mag je al blij zijn dat je aan je normale werk toekomt", zo illustreert hij. "Maar het gaat nu veel beter. Zonder safety car hadden we het hele veld op een ronde gezet." "We zijn dichterbij gekomen. De auto is voorspelbaarder. Vanwege de temperaturen was de Nurburgring een uitzonderlijke race", vervolgt Marko, die denkt dat de techniek Mercedes geen windeieren heeft gelegd. "We hebben gezien hoe de Mercedes-coureurs in de cockpit hun DAS-systeem bedienden. Hoeveel voordeel het heeft opgeleverd weten we niet, maar het was in ieder geval geen nadeel." Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen